NA24.no

Sjefredaktør i VG, Torry Pedersen.
Sjefredaktør i VG, Torry Pedersen. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Lesertallene for papiraviser faller kraftig

Sist oppdatert:
Og VG har den største nedgangen.

I dag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) frem de ferske lesertallene for opplag, lesere og annonseutvikling. Tallene viser nok et kraftig fall for papiraviser, 10,3 prosent.

Det er VG som har den største nedgangen i lesere med 119.000 færre siden forrige rapportering. Dette tilsvarer et fall på 21,4 prosent.

Aftenposten har falt med 70.000, men går nå forbi VG i antall papirlesere. Samtlige avisgrupperinger har negative tall.

Les tallene på MBLs nettsider her

- Det som preger tallene er at det fortsatt er en sterk nedgang for papiravisene. Dette var trenden da vi la fram tall tidligere i år. Nå er papiravisene nede på en daglig dekning på 55 prosent, sier forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, til Kampanje.

- Det er fortsatt betydelig fall for papiravisene, stabilt på desktop og kraftig vekst på mobil. Det viktigste etter min mening er at VG har størst dekning i aldersgruppen 12-29 år, sier Pedersen ifølge Kampanje.

Mobillesingen øker

Den totale dekningen holder seg imidlertid på et stabilt nivå. Mens papirlesingen faller, øker lesingen på mobil med 16,6 prosent i gjennomsnitt.

I mars viste tallene fra MBL at papiravisene opplevde et fall på 10,4 prosent i fjor.

Tallene fra 2013 falt med 3,7 prosent.

Les også: Lesertallene for papiravisene stuper 

VG overfor tøffe valg

Dagens Næringsliv skriver i sin papirutgave at Torry Pedersen denne uken har holdt informasjonsmøter med de ansatte avdeling for avdeling. Hensikten er å orientere om avishusets økonomiske og konkurransemessige situasjon og hva ledelsen må gjøre for å møte utfordringene avisen står overfor.

- Budskapet er at vi trolig må gjøre noen tøffe valg, sier stabssjef Øyvind Næss i en tekstmelding til avisen.

Næss forteller at temaene er opplag, annonser, adblock og 2016-budsjettet.

Etter det DN har forstått, er den digitale trafikkveksten dårligere enn tidligere, i tillegg til problemer med annonsesiden og et stadig mindre papiropplag. Ifølge Næss er bemanning ikke diskutert ennå.

Les også: Mister gravejournalist til avis som får 32 millioner kroner i pressestøtte 

Økning i lesertall for magasinene

Mens papiravisene ser en stadig nedgang, går det oppover med magasiner og ukepresse. Totalt har magasinlesingen økt med 1,9 prosent det siste året.

MBL melder at 40 av deres 62 medlemsblader opplever en leservekst, og det er helse-, livsstils- og kvinnemagasiner som øker mest.

Nok en gang er det Se & Hørs tirsdagsutgave som er det mest leste magasinet - med 515.000 lesere, med Illustrert Vitenskap og Hjemmet like bak, med henholdsvis 497.000 og 496.000 lesere.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere