NA24.no

Ølkrig med lette våpen

Sist oppdatert:
Ringnes vil kapre 20 prosent av ølmarkedet med to nye lavkalori-øl. Hansa svarer på tiltale.

Første februar lanserte Ringnes seks nye ølsorter - blant annet to lavkaloriøl, som selskapet på sikt håper skal ta så mye som 20 prosent av det totale norske ølmarkedet. Det er over 36 millioner liter øl - kun solgt i butikk.

NA24 - din næringslivsavis

- Vi har stor tro på dette ølet. Dette er fremtiden, vi merker at folk tenker helse og sunnhet i mye større grad i dag enn bare for noen år siden. I USA er Budweiser light det mestselgende ølet. Det viser at slikt øl har potensial - også her hjemme, sier kommunikasjonsmedarbeider Bjørn Thorvaldsen i Ringnes til NA24.

Følger med
I Bergen sitter Hansa Borg Bryggerier og følger med på hva konkurrenten Ringnes foretar seg på andre siden av Langfjellene.

Hansas egen lavkaloriøl, Hansa Ultra, har vært på markedet i to år, og har ifølge markedssjef Lisbeth Hope Frugård klart å kapre en markedsandel på «et par prosent.»

Hun er ikke sikker på at lavkaloriølet vil ta så store markedsandeler som Ringnes håper.

- Vi traff veldig godt med vårt Ultra-øl da vi lanserte det. Det er et etablert øl som selger godt. Men jeg tror ikke uten videre at denne type øl vil ta over hele ølmarkedet.

- Ringnes har sagt at de vil kapre 20 prosent av det totale ølmarkedet med sine lavkaloriøl...?

- 20 prosent er mange liter. Det kan hende lavkaloriølet kan kapre store markedsandeler, men jeg mener at vi ikke uten videre bare kan sammenligne oss med andre land der lavkaloriølet er størst. Vi tror at smaken på ølet fremdeles er viktigst for forbrukeren. Vi er sunne når vi er sunne, og øl er ikke noe sunnhetsprodukt, sier hun.

Store ambisjoner
Alle de fire grossistkjedene skal distribuere Ringnes' nye ølsorter, og Bjørn Thorvaldsen legger ikke skjul på at selskapet har store ambisjoner med nylanseringene.

- Vi tar sikte på å konkurrere med vinen. Vi skal fortelle det norske folket at du kan bruke øl til mat i samme grad som vin. Vi merker også at folk er mer interessert i øl og tror det vil dukke opp langt flere nisjeøl på markedet i fremtiden. Det er vi forberedt på.

- Er det plass til både Hansas og Ringnes' lavkaloriøl?

- Det er opp til kjøperne å bestemme, sier Thorvaldsen.

Ikke imponert
Men Hansa er ikke direkte imponert over alle av Ringnes' «nyheter».

- Altså, vi har allerede fatøl, det har vi hatt i over 20 år. Det er ingen nyhet med fatøl, selv om Ringnes lanserer det som en nyhet.

- Hvordan møter dere konkurransen fra Ringnes?

- Snart lanserer vi påskeølet og til våren kommer vi også til å lansere flere utenlandske øltyper på flaske. Vi har vår måte å gjøre ting på og snur oss ikke rundt bare konkurrenten kommer med nye ting.

- Kommer dere til å lansere nye sorter lavkaloriøl?

- Det har vi ikke tenkt på. Først får vi se om markedet er stort nok. Det selges fremdeles mye sjokolade i dette landet, for å si det slik, sier Hope Frugård.

Mens Ringnes i løpet av våren skal ut med lavkaloriølet på utesteder over hele landet, har Hansa lansert sin «Hansa Chill», som serveres ekstra kald fra tappekran på utesteder i Bergen.

- Jeg tror trendene går i forskjellige retninger. Folk vil også ha øl som tilfører deg andre ting enn bare mindre kalorier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere