RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Elbiler i lav prisklasse har en lavere totalkostnad enn vanlige biler i samme prisklasse, mens dyre elbiler har høyere totalkostnad, viser flere utregninger. Illustrasjonsfoto.
Elbiler i lav prisklasse har en lavere totalkostnad enn vanlige biler i samme prisklasse, mens dyre elbiler har høyere totalkostnad, viser flere utregninger. Illustrasjonsfoto.

Lønner elbil seg? Her er svaret

- La andre betale for verdifallet og kjøp brukt.
Sist oppdatert:

Privatøkonom i Sparebanken 1 SMN, Endre Jo Reite, har sett nærmere på spørsmålet mange bilkjøpere stiller seg i disse dager: Lønner det seg for meg med elbil i forhold til en vanlig bil?

Gunnar Stavrum: Elbil-suksess bør forlenges

Reites utregninger viser at kjøp av dyr elbil fort gir et tap i forhold til å kjøpe en vanlig bil i samme prisklasse. Billige elbiler derimot gir gevinst.

For å finne ut nøyaktig om elbil er lønnsomt for deg eller ikke, må du sette opp ditt eget detaljerte regnestykke der avgjørende parametre er nybilprisen, verdifall, kjørelengde og hvor mye bompenger og parkeringsavgifter ditt kjøremønster genererer.

Å finne fasiten på ditt eget elbilregnestykke er fort gjort ved hjelp av Elbilkalkulatoren til smartepenger.no

Elbiler i lav prisklasse mest lønnsomme

- Elbil lønner seg for de som kjører og parkerer i by, men bare de rimeligere modellene gir entydig innsparing sammenlignet med kjøp av en tilsvarende dyr bensinbil. Forventet verdifall på elbiler gjør at det selv med 1800 kroner i måneden i sparte parkerings- og bomutgifter bare er de rimeligere modellene som viser vesentlig lavere månedskostnad enn tilsvarende bensinbil fortsetter han, sier Reite.

I Reites eksempel vil en billig elbil være mer lønnsomt enn en billig bensin/dieselbil uavhengig av kjørelengde. Som tabellen viser vil de totale månedelige utgiftene for en elbil til 270.000 kroner være 5799 kroner med en kjørelengde på 500 kilometer per måned. For en bensin/dieselbil vil tilsvarende tall være 6391 kroner. Differansen på 592 kroner utgjør 7194 kroner årlig.

Øker vi kjørelengden til 1500 kilometer per måned, viser tabellen at de totale månedelige utgiftene for elbilen er 5973 kroner. For en bensin/dieselbil er utgfitene 7091 kroner. Differansen på 1118 kroner utgjør nå 13416 kroner årlig.

(klikk for større bilde)

Elbil tabell


Dyre elbiler gir høyere kostnad
Ser vi på dyrere biler, og sammenligner månedlige kostnader for biler som koster 700.000 kroner ny, blir konklusjonen en annen.

Som tabellen viser er de månedlige utgiftene for elbilen 13.370 kroner med en kjørelengde på 500 kilometer månedlig. Bensin/dieselbilen får en månedlig kostnad på 13029 kroner - altså 341 kroner billigere per måned (4092 kroner årlig).

Øker vi kjørelengden til 1000 kilometer per måned er monedlig kostnad mellom de to bilene så og si identisk - 13.466 versus 13.469 kroner.

Med en kjørelengde på 1500 kilomer per måned tar elbilen tilbake posisjonen som billigst, med en månedlig kostnad på 13.562 kroner mot 13.869 for bensin/diesel-bilen.

- Har du høye parkeringsutgifter eller bomutgifter er det åpenbart lurt med elbil, og er kostnadene mer enn 2.000 kroner i måneden vil også en dyrere elbil kunne la seg forsvare økonomisk, men det er naturlig nok de billigste modellene som fremstår mest lønnsom. Ryker fordelene ved bompassering og parkering vil det gjøre bensinbil til et like lønnsomt valg i dette eksemplet, sier Reite.

Konklusjonen om at dyr elbil er ulønnsomt og billig elbil lønnsomt støttes av elbilkalkulatoren til smartepenger.no.

En elbil til 250.000 kroner med standard variable for kjørelengde, restverdi, forbruk osv. gir en månedlig totalkostnad for elbilen på 4940 kroner. En vanlig bil i tilsvarende prisklasse får en månedlig totalkostnad på 5243 kroner.

Skrur vi nybilprisen opp til 700.000 kroner får elbilen en månedlig totalkostnad på 11744 kroner, mot 10856 kroner for en vanlig bil.

Sjekk ditt elbilregnstykke her

La andre betale for verdifallet og kjøp brukt

En mulig løsning for de som har kort vei til jobben er å kjøpe brukte elbiler.

- Da har noen andre tatt verdifallet, og du kan gjøre et kjøp som sikrer deg rimelig transport og parkering. Utfordringen er at eldre elbiler har kort rekkevidde, og du må være sikker på at batteriet har blitt vedlikeholdt så det tåler å bringe deg til jobb og hjem med god margin  sier Reite.

Det de fleste glemmer er usikkerheten om fremtidig verdi på elbiler.

- Det ekstra verdifallet må regnes inn i månedskostnaden, og gjør at man selv med mye lavere kostnad per kjørte kilometer nesten er i null for de fleste. Vi kan anta verdifall på minst fem prosent mer i året de første tre årene, og det er betydelig usikkerhet om hva som skjer med verdien dersom det kommer helt ny teknologi, eller dersom fordeler fjernes, sier Reite.

- Vil bli konkurransedyktig uten avgiftsfritak
Petter Haugneland i Elbilforeningen mener elbiler vil bli mer og mer konkurransdyktig i årene som kommer.

- I Norge er elbilen konkurransedyktig ved kjøp på grunn av avgiftsfritak og høyere avgifter på forurensende biler. Bruksinsentiver som gratis bompassering, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering på offentlige p-plasser skal veie opp for ulempene med å være først ute med ny teknologi. Dette gjelder særlig ulempen med kortere rekkevidde og usikker bruktpris.

Han tror på lang sikt elbilen vil bli konkurransedyktig uten avgiftsfritak og andre elbilgoder.

- Grunnen er at den er svært billig i drift og teknologiutvikling og masseproduksjon vil redusere innkjøpsprisen.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere