RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NOEN TJENER GODE PENGER: Det er 1780 taxier i Oslo. Noen tjener gode penger på at ikke flere får lov til å starte.
NOEN TJENER GODE PENGER: Det er 1780 taxier i Oslo. Noen tjener gode penger på at ikke flere får lov til å starte.

Taxi

Må betale 10.000 kroner i måneden for å leie noe som er gratis

Sist oppdatert:
Kommunen gir det bort gratis til noen få. Det er god butikk.

Debatten om taxinæringen fortsetter å gå for fullt, spesielt etter at det for første gang ble slått fast at tjenestene som leveres gjennom Uber faktisk er ulovlige.

Taxisjåfører Side3 har snakket med i etterkant av avgjørelsen, forteller om en massiv økning i mengden oppdrag etter at avgjørelsen falt.

- Sjåføren min i helga meldte at han aldri har tjent så mye på en vakt før, så dette har helt åpenbart hatt en effekt, forteller en taxisjåfør til Side3.

Hvorfor tjener de lite, når det er så dyrt?

Men til tross for at taxisjåførene ser ut til å kunne få mer å gjøre i fremtiden, er gjennomgangstonen blant sjåførene at de mener de tjener for lite.

TAXISJÅFØR Roger Dørum Pettersen er ikke fornøyd med dagens taximarked og er en av få som ønsker å snakke om situasjonen offentlig.

- Nå har det kommet til det paradoksale punkt at jeg selv ikke lenger har råd til å bruke taxi, med min taxisjåførlønn. Jeg må seriøst vurdere å bruke Uber, skrev taxisjåfør Roger Dørum Pettersen i en gjesteblogg hos Nettavisen nylig.

Politisk begrensning skaper spesiell ordning

Side3 har de siste ukene snakket med en lang rekke sjåfører og kilder i og rundt taximiljøet i Oslo.

Samtalene har avduket hvordan løyvesystemet brukes til å sluse profitt bort fra de som kjører drosje, og ut til løyveeiere.

I dag er det politisk bestemt at det skal være maksimalt 1780 drosjer i Oslo - ett løyve per bil. Det er ikke lov å kjøre taxi uten løyve, og disse utstedes av kommunen med varighet frem til fylte 70 år for dem som får løyvet. Løyvet har ingen årsavgift.

Nye løyver utstedes ikke før noen gir slipp på sitt eksisterende. Men det er ikke slik at den som sitter på løyvet faktisk må bruke det selv. Derimot har de relativt frie tøyler til å tjene penger på løyvet uten selv å kjøre taxi.

- Det stilles ikke krav i lov/forskrift om at en løyvehaver skal kjøre drosje i det hele tatt, han kan ansette sjåfører til dette, sier pressekontakt Monica Thorud Olsen i Bymiljøetaten i Oslo til Side3.

Dette er noe som brukes aktivt av løyvehaverne i Oslo.

- Jeg skal gå av med pensjon snart, og da kommer jeg til å leie ut løyvet mitt. Det blir 120.000 kroner i året, og over fem år er det 600.000 kroner. Jeg ser på det som en del av pensjonen min, sier en taxisjåfør Side3 har snakket med.

Må betale 120.000 kroner i året for noe som er gratis

For fremfor at løyvene kalles tilbake når en sjåfør går av med pensjon, kan sjåfører heve inntekt på et offentlig gode de har fått gratis.

Dette skjer primært gjennom to ordninger:

Den mest begrensede løsningen kalles «bestyrerordning», og er en ordning der en sjåfør midlertidig kan leie ut sitt eget løyve til andre i maksimalt tre år. Tanken er at andre kan ta over ved for eksempel langtids sykdom.

Side3 får opplyst at disse løyvene er svært ettertraktet, og at markedsprisen ligger på 10.000 kroner per måned for å leie et slikt løyve.

Ifølge Oslo kommune er det i skrivende stund 48 slike løyver som er «bortbestyrt» - og dermed trolig 48 sjåfører som hver betaler 10.000 kroner hver måned for en tillatelse som egentlig er gratis.

Dette er mer enn de betaler i avgift til taxisentralen.

Noen besitter svært mange løyver

En langt mer omfattende løsning er etter det Side3 forstår bortleie av drosjeløyver utenfor bestyrerordningen - spesielt fra personer som er tildelt mer enn ett løyve.

Det normale skal være at det kun er ett drosjeløyve per person - men noen har likevel mange. Det kan være veldig god butikk.

BAKGRUNNEN FOR FLERE LØYVER: Da Norgestaxi og Taxi2 ble etablert i Oslo, ble det utstedt nye løyver det ikke var kvalifiserte søker for. Derfor fikk noen søkere flere løyver.

- I Oslo finnes det enkelte løyvehavere som har fått tildelt flere drosjeløyver. Dette skjedde så langt tilbake som til slutten av 1990-tallet. Da var situasjonen i Oslo den at vi hadde opprettet to nye drosjesentraler (Norgestaxi Oslo og Taxi 2), samtidig med at drosjeløyvetallet var økt, forteller Thorud Olsen i Oslo kommune.

Grunnet få kvalifiserte søkere ble resultatet at enkelte fikk 2-3 løyver, noen har fått 5 løyver - og i øyeblikket er det minst én person som sitter med hele 16 løyver.

Men det er ikke noe fenomen som bare finnes hos de nye sentralene. Hos byens største sentral, Oslo Taxi, er det svært mange som sitter med mer enn ett løyve.

- Situasjonen har etter dette vært at det alltid har vært flere søkere til ledig drosjeløyve enn antall ledige drosjeløyver per år, påpeker pressekontakten.

Dermed sitter i dag mange med flere løyver, samtidig som det stå mange utenfor som ønsker seg løyver, men ikke kan få.

- Trekker 80 millioner ut av drosjenæringen

Det finnes ingen oversikt over hvordan drosjeløyvene i Oslo faktisk administreres, men omfanget av utleie av løyver skal ifølge en rekke kilder Side3 har snakket med vært omfattende.

- Rundt 400 leier ut løyvet sitt for omtrent 100.000 kroner i året - noe som utgjør 40 millioner per år. I tillegg er det rundt 200 som drifter drosjen sin med sjåfører, mens de selv driver annen type virksomhet ved siden av. De sitter igjen med rundt 200.000 kroner i året ved å la ansatte sjåfører drifte taxien sin. Dermed suges ytterligere 40 millioner kroner ut av drosjenæringen av folk som ikke gjør noe, som følge av dagens løyveordning, hevder taxisjåfør Dørum Pettersen.

De som leier disse løyvene blir i drosjekretser omtalt som "drosjeredere". Fra flere kilder blir Side3 fortalt at det finnes selskaper som har 20-30 løyver som administreres sammen i ett selskap.

- Disse 80 millionene er det, naturligvis, drosjekundene som må betale for i siste instans, sier Pettersen.

- Gråmarked

Det å leie ut løyver til andre er i utgangspunktet ulovlig. Det benyttes derfor forskjellige måter for å skjule den faktiske utleien. Norges Taxiforbund sier at de er kjent med at det er en del som opererer i det de omtaler som "gråmarkedet". De ønsker derimot ikke å gå god for tallet som Pettersen opererer med.

- Vi vet at det er en del som leier bort sine løyver, og skjer det utenfor bestyrerordningen der du overfører både drifts- og det økonomiske ansvaret til andre, så er det i utgangspunktet ulovlig - og vi har eksempler på at løyvehaver her har mistet sitt løyve. Men dette gjøres ofte på måter der det på papiret ser korrekt ut, og men hvis man følger pengestrømmen, så ser man at det er noe som skjer, sier fylkesleder i i Oslo for Norges Taxiforbund, Glenn Tuxen, til Side3.

Som løyvehaver har du lov til å ansette folk til å jobbe for deg, men du har ikke lov til å sette ut den faktiske risikoen til andre.

- Oslo kommune vet nok om noen grupperinger som driver med dette, men har ikke satt av ressurser til å gå dette etter i sømmene. Vi kunne gjerne tenke oss bedre kontroll på dette, sier han.

Han forteller at det tidligere gjerne var sånn at taxisentralene "ordnet" driften hvis en reiste bort noen måneder, men at denne typen løsninger nå i stor grad er ryddet opp i.

Side3 har gjort gjentatte forsøk på å få svar fra Oslo kommune om det er ønskelig at løyvehaver skal tjene penger på å leie ut et gode de har fått fra det offentlige.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere