RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Må fikse kortkluss

Sist oppdatert:
Har du dratt kortet på Hydro Texaco i det siste, bør du dobbeltsjekke regningen din. Du kan ha betalt for mye.

Les NA24 på mobil

Har du handlet med personkort fra Nordea på en Hydro Texaco-stasjon den siste tiden, er det stor sannsynlighet for at du er blitt belastet noen kroner for mye.

NA24 - din næringslivsavis

Det var NA24 som gjorde Nordea oppmerksom på kort-feilen. Flere kunder har vært utsatt for dette den siste tiden.

Systemsvikt
Om du har personkort fra Nordea med VISA kan følgende skje ved handel hos YX Energi (tidligere Hydro Texaco): Siden kjedens stasjoner er utstyrt med en betalingsterminal som svitsjer over til VISA-delen om du trekker kortet for raskt gjennom sporet, blir handelen utført på kredittkortdelen. Dermed vil samtlige varer du handler bli sendt som en egen transaksjon inn til Nordea.

– Dette er en feil vi ikke var oppmerksomme på, forteller produktsjef for betalingsløsninger i Nordea, Ingar Janeck.

Etter at NA24 kontaktet banken, satte de straks i gang en egen gransking.

Den viste at ved kredittkorthandel hos YX blir kundene belastet et transaksjonsgebyr for hver vare de kjøper. Årsaken er at YX vil gjøre det mulig for kundene å spesifisere varekjøpene de foretar seg. Siden Nordea har egen VISA-lisens, blir ikke transaksjonene samlet sammen til ett beløp av Teller, som er den største leverandøren av betalingstjenester i Norge.

– Om kunder leser dette og er redd de kan være berørt håper jeg de sjekker kontoutskriften sin og kontakter sin lokale bank for å få tilbakeført de gebyrene vi har trukket for mye, sier Janeck til NA24.

Lett å oppdage
Feilen er lett å oppdage om kredittkortdelen har blitt benyttet ved varekjøp. På kontoutskriften vil da samtlige varebeløp stå oppført som egen handel. Har du på en gitt dag kjøpt ti pakker tyggegummi til ti kroner stykke. Vil det fremgå at du har gjort ti varekjøp á ti kroner med eget gebyr for hver handel.

Feilen vil bli forsøkt rettet av Nordea umiddelbart, beroliger Ingar Janeck i Nordea. Janeck tipper at omtrent ti prosent av bankens kunder benytter kredittkortdelen av VISA-kortet.

Til NA 24 kan senior markedskonsulent for kort- og betalingsprogrammer hos YX, Kim Nygaard, bekrefte at fadesen med de urettmessige gebyrene skal løses så raskt som overhodet mulig.

¿ Vi har vært i kontakt med Teller, som er vår innsamler av VISA-transaksjoner, for å finne årsaken til problemet som kunder med kredittkort i Nordea har opplevd, bekrefter Nygaard ovenfor NA24.

Kan løses
Årsaken til problemet, forklarer han slik:

¿ YX sender transaksjoner til Teller som normalt slår sammen alle varelinjer fra ett kjøp til en kjøpstransaksjon før den sendes videre til den respektive bank. Det viser seg imidlertid nå at VISA-transaksjoner til Nordea blir sendt som transaksjoner per varelinje, på samme måte som YX sender til Teller, uten at disse blir slått sammen til en kjøpstransaksjon før de sendes fra Teller til denne banken. Dette er årsaken til at kunder har blitt belastet for flere varekjøpsgebyr fra Nordea.

Teller vil nå undersøke hva som skal til for at også VISA-transaksjoner til Nordea blir slått sammen til ett kjøp. Dermed vil hele problemstillingen bli løst.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere