RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

STRIDENS KJERNE: Begrepet «potetgull» er nå fritt frem for alle snacksprodusenter å bruke.
STRIDENS KJERNE: Begrepet «potetgull» er nå fritt frem for alle snacksprodusenter å bruke. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Maarud avvist av Høyesterett

Sist oppdatert:
– Dette er en mørk dag for Maarud.

Kims ville også bruke betegnelsen «potetgull» på sine produkter, men Maarud satte foten ned. Etter seier i lagmannsretten for Kims, anket Maarud til Høyesterett.

Bakgrunn: Maarud anker til Høyesterett – mener potetgull-dommen er urimelig

Nå er imidlertid anken avvist. Dermed er det satt et foreløpig punktum i potetgullkrigen.

Kims kan nå fritt kan kalle sine snacksprodukter for potetgull.

Potetgullrekord

– Dette er en mørk dag for Maarud og for alle norske merkevarer. Vi må bruke tid på å skjønne hvordan de har kommet frem til sin avgjørelse. Nå må vi sette oss ned og tenkte ut hvordan vi skal ta Maarud og potetgull videre, sier administrerende direktør Chris Samways i Maarud til Nettavisen.

Her kan du tipse Nettavisens journalist på E-post, eller ring 02060. Vi kan legge til rette for kryptert kommunikasjon dersom ønskelig.

– Vil dere vurdere å anke saken til Menneskerettighetsdomstolen?

– Vi får trøste oss med at Maarud solgte 20 millioner poser potetgull i fjor. Det er rekord i vår 80-årige historie. Merkevaren har aldri vært mer populær blant folk. Det er det vi i Maarud skal fokusere på fremover: å levere et fantastisk god potetchips som vi stolt kaller potetgull. Det vil kanskje dukke opp kopier, men det er kun vi som selger ekte gull, sier Samways i Maarud.

– Full seier

Hos Orkla-eide Kims er stemningen naturlig nok langt bedre.

– Vi mener dette er en helt riktig avgjørelse. Dette er en full seier for Orkla, sier kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionery and snacks, Robert Rønning, til Nettavisen.

– Dette skal vi feire med en pose potetgull. Vi har litt på lager, fortsetter Rønning.

Langt rettsmaraton

Det var Orkla-eide Kims som saksøkte Maarud for å få kjent varemerkeregistreringen av «potetgull» ugyldig og få rettslig ryggdekning til selv å kunne bruke begrepet i markedsføring av sine egne produkter.

Det syntes Oslo tingrett også, og slo fast at Maarud ikke kan kreve enerett på ordet. Den samme linjen fulgte Borgarting lagmannsrett, og mente at Maarud skulle betale 800.000 kroner i saksomkostninger til Orkla.

Maarud anket imidlertid avgjørelsen til Høyesterett, men anken ble altså  avvist.

– Vi har ønsket en avklaring på at ordet «potetgull» er et vanlig ord i det norske språket som beskriver en type produkter. Det er ikke Maaruds merkevare. Det har vi fått fullt medhold i, sier Robert Rønning i Orkla.

Parallelt med rettssaken ba Maarud om en såkalt midlertidig forføyning om at Orkla ikke får bruke «potetgull» i sin markedsføring frem til saken er avgjort ved rettskraftig dom.

Denne saken ble avvist av Høyesterett i mai.

Les mer: Høyesterett forkaster anken i «potetgull»-saken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere