NA24.no

Foto: NEF (Norges Eiendomsmeglerforbund, NEF)

Meglersjef får smekk

- Klart kritikkverdig, er konklusjonen til Kredittilsynet etter at de undersøkte selskapet til meglersjefen.

Sjefen i Norges Eiendomsmeglerforbund, Christian Dreyer, må tåle kritikk fra Kredittilsynet i et brev sendt like før jul.

NA24 - din næringslivsavis

I brevet fremkommer det at Grefsen Eiendomsmegling, der Dreyer var styreleder helt frem til like over nyttår, ikke har håndtert klientmidlene på en tilfredsstillende måte.

I tillegg til å være styreleder, eide også Dreyer 30 prosent av Grefsen Eiendomsmegling, som nå har slått seg sammen med to andre selskaper.

Problemer med klientmidlene
- Foretaket har ikke vært à jour med regnskapsføringen av klientmidler. Det er også flere eldre differanser som fremkommer av avstemmingene, skriver Kredittilsynet i den endelige rapporten etter tilsynet, som fant sted i september i fjor.

Kredittilsynet skriver videre at hensikten med en avstemming er å avdekke avvik og å rette opp eventuelle avvik som avdekkes, før man fortsetter kritikken.

- Kredittilsynet kan ikke se at foretaket har rettet opp avdekkede feil. Tvert i mot har de avdekkede feilene som er påpekt over, vedvart over lengre tid, dette til tross for at foretaket og faktisk leder må ha blitt gjort kjent med problemet ved første avstemming i 2008 og i alle fall ved revisors brev 1/2008, datert den 28. februar 2008.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

- Ikke overraskende
- Korrekt behandling av betrodde midler, både regnskapsmessig og faktisk, er særlig sentralt ved utøvelse av eiendomsmegling, og det er således en forutsetning at fagansvarlig fører nødvendig kontroll med oppgjør og klientmidler. Kredittilsynet finner på denne bakgrunn at de forhold som ble avdekket under tilsynet og nevnt i disse merknadene i tilknytning til foretakets kontroll med klient­middel­behandlingen klart kritikkverdig, konkluderer Kredittilsynet.

Dreyer mener kritikken var som ventet og sier til NA24 at dette var en sak de selv hadde påpekt overfor Kredittilsynet.

- Vi har satt bort denne funksjonen til et annet selskap og har vært klar over at det har vært problemer en stund. Det var derfor ikke overraskende at vi fikk kritikk ettersom dette var en sak Kredittilsynet visste om fra før, sier Dreyer, og fortsetter.

- Grunnen til problemene, som har vedvart veldig lenge og kostet mye penger for oss, er konvertering av systemer. Dette har pågått over store deler av året, men det er ikke noe som har fått konsekvenser for våre kunder, mener eiendomsmeglersjefen.

Flere mangler
I tillegg til kritikken for behandlingen av klientmidlene, ble det også funnet flere mangler hos Grefsen Eiendomsmegling. Kredittilsynet hadde bemerkninger til journalføringen, oppdragsavtalene og salgsoppgavene.

- Dette er justeringer som vi har tatt til følge, sier Dreyer.

Selskapet som har ansvaret for behandlingen av klientmidlene er også eid delvis av Dreyers selskap In-Vest Holding.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere