RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Den rosa jentetaxien skal frakte jentene i byen trygt hjem.
Den rosa jentetaxien skal frakte jentene i byen trygt hjem. Foto: Ingrid Linde Bakken (Bergensavisen AS)

Mener «jentetaxi» bryter loven

- Det er ikke en offentlig oppgave å kjøre ungdommer hjem fra fest i drosje.

Det mener Dan Femoen (H), nestleder i opplæring- og helseutvalget i Fylkeskommunen.

Mandag skrev BA at fylkestingsrepresentant Rasmus L. Rasmussen (Ap) vil fremme forslag om at ordningen med egen jentetaxi, som gratis kjører kvinner hjem fra byen på visse tidspunkt, blir finansiert gjennom det fylkeskommunale budsjettet. Rasmussen vil og at tilbudet skal bli permanent.

Sommeren 2012 var en slik jentetaxi i drift i seks uker i Bergen. Tilbudet ble da finansiert av private aktører, og driftet av Taxi1.

Rasmussens forslag faller ikke i god jord hos hans politiske motstandere.

- Lovstridig
- Vår oppgave som politikere er å fordele skattepengene på en best mulig måte. Det vil her si å gjøre kollektivreiser til et godt utbygd og trygt alternativ for alle, mener han.

Femoen mener dessuten at et slikt forslag aldri ville kunne vedtas, fordi det er lovstridig.

- Det er ikke anledning for drosjeselskaper til å ha egne takster for kvinner, siden dette ville innebære en overtredelse av Likestillingsloven, sier Femoen.

Han mener imidlertid jentetaxien i seg selv er et bra tiltak.

- Det er helt flott hvis den driftes av private, det er jo bare positivt.

- Hvilke tiltak mener du kan gjøres politisk for å sikre at folk kommer seg trygt hjem fra byen?

- Hyppigere avganger på buss og bane så ventetiden ikke blir så lang er et tiltak. I tillegg vil videoovervåkning på busser og bane kunne redusere voldsepisoder. Og de reklamefinansierte busstoppene som vi går inn for vil være bedre opplyste, sier Femoen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Heller mer politi
Hans partikollega og leder i Bergen Unge Høyre, Petter William Haraldsen, støtter heller ikke offentlig finansiert jentetaxi.

- Løsningen er ikke gratis taxier, men at politiet må være på jobb til de tider av døgnet de kanskje trengs mest, mener han.

- Å gjøre dette til et reelt tilbud for alle jenter blir ikke lett med en skral fylkeskasse.

Også Haraldsen mener at jentetaxien i seg selv er et bra tilbud.

- Det er helt supert at private eller frivillige organisasjoner påtar seg å kjøre jenter gratis hjem fra byen. Men noen offentlig oppgave er det ikke.

- Ser at det medfører en ulempe
I likestillingsloven heter det at «Direkte eller indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn er ikke tillatt».

Sommeren 2012 mottok Likestillings- og diskrimineringsombudet en klage som dreide seg om nettopp gratis taxi for kvinner, da Oslo hadde et liknende tilbud som det som opererte i Bergen den sommeren.

Ombudet svarte at de i utgangspunktet er positive til tiltak som kan bidra til å minske risikoen for overgrep mot kvinner. Samtidig ser det at det kan medføre ulemper at det kun er for kvinner, ettersom også menn kan være utsatt for for eksempel blind vold.

- På bakgrunn av at det er et tidsbegrenset tilbud og kun dreier seg om én taxi, mener vi likevel at omfanget ved ulempen ved dette tilbudet ikke er så stort for menn per dags dato at vi vil vurdere denne saken nærmere, heter det i brevet.

Ingen ved Likestillings- og diskrimineringsombudet kunne tirsdag svare på hvordan de forholder seg til forslaget om et permanent offentlig finansiert tilbud om en slik taxi.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere