NA24.no

Mer sjampis enn i jappetida

Champagnesalget går til himmels. Vi drikker mer sprudlevann enn i jappetida og ved tusenårsskiftet.

Vi spretter champagne-korker som aldri før. I år regner Vinmonopolet med å selge cirka 205.000 liter av det strågule boblevannet.

NA24 - din næringslivsavis

Mer enn i jappetiden
- I år har salget økt 25 prosent, og dersom man estimerer at salget for desember vil holde seg på samme nivå, har Vinmonopolet et anslag på et salg av 205.000 liter champagne i år, sier informasjonsrådgiver Jens Nordahl ved Vinmonopolet.

Det er mer enn salget ved millenniumskiftet, og det er mer enn det som ble solgt under jappetidens toppår.

17,6 prosent i år
Det foreligger ikke rene salgstall for champagne fra jappetiden på 80-tallet, men derimot for salget av kategorien musserende vin, som også inneholder champagne. I jappetidens toppår i 1988 ble det solgt 1,2 millioner liter musserende vin. I år har salget av musserende vin økt 17,6 prosent, og 1,2 millioner liter ble passert i slutten av november.

Vinmonopolets anslag for hele 2006 er at man ender opp med 1,6 millioner liter musserende vin. Av dette utgjør champagnesalget 12 prosent.

- Det interessante her er at vi antakelig kommer til å lande på et totalsalg av musserende vin som vil ligge over salgstallene over jappetiden, sier Nordahl til NA24.

Champagnefest i utelivet
Det som blant annet kjennetegnet forrige jappetid var magnumflasker, Barock og navneskilt til de ivrigste kundene. Mye kan tyde på at enkelte av trekkene fra forrige pengefest er tilbake. Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen mener det er mye som ligner på 1985. Les mer om denne saken her: Kork i bobla

I forrige uke rapporterte NA24 om elleville champagnetilstander i Oslos natteliv. Ved vestkantklubben Cosmo har de i høst solgt 2 000 flasker champagne. Fire flasker til 27.000 kroner stykket har blitt solgt de siste fire månedene.

LES MER: Bobler over av cash og champagne

Avvik
- Det som er med salget av champagne er at det avviker fra det øvrige alkoholsalget, sier rådgiver Nordahl ved Vinmonopolet.

For mens salget av den øvrige alkoholen har sin toppunkter i påske, fellesferien og før jul, topper salget av champagne seg på uken før 17. mai, midten av juni, og i romjulen.

- Romjulen er champagneuken fremfor noen andre uker, og vi ser at champagnesalget er et nærmeste rituelt uttrykk, det selges mye til de store dagene, sier Nordahl.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere