NA24.no

Foto: Scanpix

Miljøet slo ut Valla

Sist oppdatert:
Miljøet var den store omtalevinneren i norske medier i fjor.

En gjennomgang av store oppslagssaker i norske medier i 2007 viser at det er miljøsaken som er den store vinneren.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Søket er gjennomført av Retriever i samarbeid med NA24 Propaganda og viser at miljøsaken er en soleklar vinner i mediene i fjor.

Stor økning
I alt ble det laget 283.699 oppslag om miljøsaken i mediene i fjor. Det er 120.000 flere oppslag enn året før.

- En av årsakene kan være at vi hadde en så mild vinter i fjor og folk har da sett at det er miljøet som har ført til dette. Som følge av det har mediene tatt tak i saken og satt det på dagsorden. Og så kulminerte det med fredsprisen, forklarer kommersiell direktør i Retriever, Espen Viskjer til NA24 Propaganda.

Gerd-Liv Valla og stormen rundt LO kom på andreplass, men hadde langt færre oppslag. Valla hadde «bare» 24.125 oppslag.

Se hele listen i faktaboksen til høyre.

At miljøsaken troner så høyt på listen overrasker ikke avtroppende redaktør i Ny Tid, Martine Aurdal.

- Det er ikke overraskende i det hele tatt. 2007 ble på forhånd utropt til det store klimaåret. Og det er første gang samtlige politiske partier har kappes om å være mest mulig miljøvennlige. Derfor har alle de politiske partiene hatt interesse av å sette det på dagsorden, og derfor har mediene hatt større interesse av å dekke den, sier hun til NA24 Propaganda.

Lettere tilgang
For miljøorganisasjonene er dette en vinn-vinn-situasjon. For mens de tidligere har måtte kjempe om spalteplassen, er situasjonen i dag en helt annen.

- Ja, vi merker at vi lettere får tilgang. Vi får vanvittig mange flere pressehenvendelser enn før. Mens vi tidligere måtte jobbe for å få til oppslag i mediene, holder det nå med å ta telefonen, sier nestleder i Bellona, Marius Holm til NA24 Propaganda.

Samtidig som at pågangen har økt fra pressen, holder Bellona trykket oppe i motsatt retning.

- Vi har et behov for å sette vår agenda også, vi kan jo ikke la andres dagsorden styre vår dagsorden.

Vil dabbe av
Både Viskjer og Aurdal har tro på at mediene vil fortsette å dekke miljøsaken med høyt trykk i 2008, men før eller siden sakker det nok av.

- Jeg tror at miljøet vil fortsette å få mye oppmerksomhet, men om det blir på samme nivået er jeg usikker på, sier Viskjer.

- Ja, det kommer nok til å fortsette en stund til, men mot høsten tror jeg folk kommer til å gå lei. Det er bra for klimasaken å få så stor dekning, men det er grenser for hvor mye nytt det er igjen å si. Så lenge det er såpass politisk prestisje knyttet til det vil saken bli høyt prioritert av partiene, men når medietrykket reduseres vil vi nok også se et annet fokus fra partiene, sier Aurdal.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere