RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Miljøversting refser de rødgrønne

Sist oppdatert:
Yara-sjef Thorleif Enger slakter myndighetenes innsats mot klimagasser.

- Myndighetene har et spesielt ansvar for å skape et marked for å redusere klimagassene i verden, sier Yara-sjef Thorleif Enger til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Men miljøbevegelsen sliter med å ta Yara-sjefen alvorlig.

- Yara sprer kunstgjødsel over hele verden og er per definisjon en miljøversting, sier Kurt Oddekalv i Norges miljøvernforbund.

Et spark
På klimaklubben KlimaGevinsts første møte torsdag gikk Enger hardt ut mot myndighetens manglende initiativ i etableringen av et marked for å redusere klimagassutslippene.

- Jeg ga et lite spark til myndighetene i mitt foredrag, sier Enger til NA24.

Enger begrunner det med at myndighetene ikke innser at bekjempelsen av klimagass må skje i et tett samspill med næringslivet.

- Myndighetene er avhengig av næringslivet for å levere løsningene, produktene, teknologien, og da må vi sette oss ned og diskutere hvordan vi skaper et marked, og rammevilkår slik at vi får utnyttet det potensialet næringslivet har, sier han og legger til at denne dialogen er ikke god nok mellom myndighetene og næringslivet.

Refs
- Så dette er en refs av myndighetene?

- Ja, jeg vil jo at dette skal være konstruktivt, fordi vi er avhengig av hverandre. Nå synes jeg det er viktig å sette fingeren på akkurat denne problemstillingen, sier han.

- Hva konkret kan myndighetene gjøre?

- For det første bør de stimulere til et kvotehandelssystem, deretter etablere reguleringer der markedet ikke fungerer godt nok, de bør gå inn med støtteordninger for fornybar energi og forbedringer av miljøutslipp, sier gjødselsjefen.

Han mener Norge aldri klarer forpliktelsene innenfor Göteborg-protokollen hvis vi ikke man tar i bruk nye virkemidler.

- Teknologien er der, sier han.

Les også: Tallknusernes favoritt letter på sløret

Ikke første gangen
Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken sier til NA24 at det ikke er første gangen Yara-sjefen kritiserer myndighetene.

- Thorleif Enger har den siste tiden markert seg i større grad i miljødebatten. Yara har også en vei å gå med sine egne utslipp, sier han.

Haltbrekken ønsker Enger velkommen, og sier alle krefter må med i miljøkrigen.

- For å løse klimaproblemene må de gode og de mindre gode kreftene være med fra næringslivet, sier han.

- Anser du Yara som de mindre gode kreftene?

- Nei, det vil jeg ikke ha en formening om, sier han.

Mindre fornøyd
Oddekalv mener budskapet fra Thorleif Enger kommer i sterk kontrast til hva selskapet driver med på den globale arena.

- Yara har enorme miljøutslipp, men egne tillatelse til store CO2-utslipp, sier han.

Han trekker frem den italienske økonomen Vilfredo Pareto 80-20 prinsipp, for å illustrere Yaras posisjon.

Prinsippet er beskrevet slik at 20 prosent av de største bedriftene står for 80 prosent av alle utslipp, og visa versa. Dette skal, ifølge Pareto, være en systematisk og forutsigbar balanse.

- Yara er et slikt «20 prosent selskap», og det er de som tar livet av jordkloden, og det skjer fordi de har så enorm økonomisk og politisk makt, sier Oddekalv til NA24.

Godt forslag
Yara-sjefen trakk frem - i foredrag torsdag - mulighetene med å redusere CO2-utslippene med å fange lystgass. (Se faktaboks)

- Vi arbeider veldig hardt for å få lystgass som en del av kvotehandelssystemet i EU, sier Enger til NA24. Yara er i hyppig dialog med EU-kommisjonen om dette.

- Dette vil dramatisk redusere klimagassene mer enn Norges samlede utslipp, og er initiativ vi har tatt selv, sier han.

Teknologien er utviklet ved Yaras forskningssenter er veldig kostnadseffektiv.

- Det kan gode hende Enger har et godt poeng her. Vi må ikke glemme at Yara er et høyteknologiselskap og kan godt ha en teknologi som er spennende, sier Oddekalv og mener det er et godt forslag.

Haltbrekken støtter sin miljøkollega, og sier man bør rette fokus mot lystgass.

- Men om de bør innenfor kvotehandelen i EU er jeg usikker på, sier han.

- Hvorfor?

- Fordi prisene kan blir veldig lav, og dermed automatisk mindre reduksjon av gasser, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere