NA24.no

Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

Milliarder på madrasser

Dårlig omdømme ser ikke ut til å ha bremset inntjeningen for lavpriskjeden Jysk.

Lavpriskjeden Jysk, som tidligere gikk under navnet Norsk Sengetøylager i Norge, melder om økt omsetning for regnskapsåret 2005/2006.

NA24 - din næringslivsavis

To år med stagnasjon har blitt snudd og omsetningen økte i perioden fra 954,9 millioner kroner til 1.014,1 millioner kroner. Det opplyser selskapet, som selger billige madrasser, møbler og sengetøy, i en pressemelding. Samtidig har resultatet lagt på seg med en drøy million det siste året. Driftsresultatet steg beskjedent fra 75,6 millioner kroner til 76,5 millioner kroner.

Press på margin
Selskapet skriver selv at resultatet ikke ble bedre som følge av press på marginen, blant annet på grunn av valutaforhold samt opprydning i varelager, samt økning i faste kostnader etter høyere kostnadsnivå på butikklokaler samt organisasjon.

Jysk melder videre at de ikke har planer om betydelige nyetableringer, men at det vil komme ca. 10 nye butikker i tillegg til dagens 64 i løpet av tre til fem år.

Upopulær
Jysk har i året som har gått ikke vært det mest populære selskapet, skal man tro media. Selskapet ble blant annet kåret til Norges dårligste servicebedrift av NRK og programposten FBI.

Selskapet regner imidlertid med å tjene mer penger i inneværende år. Målet er en omsetning på 1,1 milliard kroner. Innen 2010 skal selskapet ha en omsetning på 1,5 milliarder kroner og skal tilbake til en driftsmargin på 10 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere