RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Milliardkamp rundt pumpene

Sist oppdatert:
Staten kan spare 2,4 milliarder kroner på et hemmelig punkt i Statoil-Hydro-avtalen.

Det trenger ikke koste mer enn 1,2 milliarder å endre Statoil-navnet, ifølge merkevareekspert Christian Sinding.

NA24 - din næringslivsavis

- Så vidt jeg har skjønt skal bensinstasjonene fortsatt opprettholde brandingen. De ligger utenfor avtalen, sier Geir Nilsen, som er en av tre ansatte representanter i Hydros styre, til NA24.

Det vil i så fall redusere kostnaden for å bytte navn på Statoil ved en fusjon, slik Hydro krever.

Bensinen er dyrest
Ifølge merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting koster det rundt 3,6 milliarder kroner å endre navn på Statoil, skriver Dagens Næringsliv.

- Bensinstasjonene er den tyngste posten, sier Sinding til NA24.

- Man må gjøre om alle bensinstasjonene. Av 3,6 milliarder vil det dreie som om 2,4 milliarder kroner å gjøre dette, sier Sinding. Han presiserer at regnestykket må tas som et anslag, og at man må regne med pluss-minus 20 prosent.

Navnebyttet koster «bare» 1,2
I så fall vil det bare koste 1,2 milliarder å endre navn. Oppslaget i Dagens Næringsliv tar ikke høyde for at bensinstasjonene kan bli holdt utenfor.

De 3,6 milliardene inkluderer ombygging av alle Statoils bensinstasjoner. Det er rundt 2000 av bensinstasjoner i Statoil-drakten i fem-syv land. I tillegg til ombygging koster det penger å gjøre de nye bensinstasjonene kjent i alle disse landene, gjennom kommunikasjon og reklame.

- Det koster enorme summer i alle land å fortelle historien om et nytt selskap. Hvis de velger å lage et konsernnavn og beholde Statoil-navnet vil de spare alle kostnadene, sier Sinding.

Åpning i avtalen
Sinding mener at i det store spillet vil det være lurere å beholde navnet.

Statoil bekrefter at det kan være en mulighet å beholde Statoils bensinstasjoner.

- I fusjonsavtalen er det ingenting som forhindrer det, sier Ola Morten Aanestad, informasjonsdirektør i Statoil, til NA24.

Han ønsker ikke å kommentere noen av dagens avisoppslag, bortsett fra at i fusjonsavtalen, som er skrevet under av både Statoil og Hydro, er det en avtale om å endre navn. Denne avtalen er ikke skrevet under av Jens Stoltenberg, og den åpner også for at bensinstasjonene forblir slik de er i dag.

To råd til Jens
Sinding har to gode råd til statsminister Jens «Petroleum» Stoltenberg.

- Bruk Statoil-navnet på hele selskapet. Som forslag nummer to ville jeg foreslått å beholde navnet på bensinstasjonene og skifte navn på konsernet. Det går an å ha tilhørighet på to plan. Det vil fungere, mener Sinding.

Slik er det blant annet i Orkla, selv om man jobber for Stabburet.

- Begge er eid over 50 prosent av staten, så til syvende og sist er det Jens som bestemmer. Å sløse bort noen milliarder kroner - har en rødgrønn regjering egentlig råd til å gjøre det? spør Sinding retorisk.

Helt nøyaktig eier staten 70,9 prosent av Statoil gjennom Olje- og energidepartementet, og 43,82 prosent av Hydro gjennom Nærings- og handelsdepartementet. Etter fusjonen vil staten ha en eierandel på 62,5 prosent i det nye sammenslåtte selskapet, men statsminister Jens Stoltenberg har allerede signalisert at regjeringen vil kjøpe seg opp til 67 prosent.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere