NA24.no

Norwegian representert ved sjef Bjørn Kjos under et NHH-foredrag.
Norwegian representert ved sjef Bjørn Kjos under et NHH-foredrag. Foto: Marit Hommedal (NTB Scanpix)

Milliardunderskudd for Norwegian

Sist oppdatert:
Norwegian gikk med mer enn 1 milliard kroner i underskudd i 2014.

Det viser selskapets kvartalsrapport.

Flyselskapet hadde en omsetning på 19,5 milliarder kroner i fjor, opp fra 1,6 milliarder kroner i 2013. Det er en vekst på 25 prosent.

Men pengene forsvant ut igjen, og sluttresultatet ble 1,0 milliarder kroner i minus, mot et overskudd på 322 millioner kroner i fjor.

Det er første gang på syv år at Norwegian ender på negativt årsresultat.

For fjerde kvartal isolert ble det underliggende resultatet på samme nivå som i 2013. Underskuddet på -958 millioner skyldes i stor grad sikring av drivstoff for 2015 og svak norsk krone, skriver Norwegian i en pressemelding.

Takket være overføringen av store deler av Norwegians flyflåte til datterselskapet Arctic Asset Aviation Ltd. (AAA), har imidlertid verdien av flyene økt i takt med dollaren. Dette har gitt en positiv effekt på 361 millioner på egenkapitalen, som i praksis utligner valutatapet på driften i fjerde kvartal 2014, skriver selskapet videre.

Sikring av drivstoffpris kostet flesk

- Norwegians resultat for 2014 er preget av en sterk omsetningsvekst, kapasitetsøkning og investeringer for fremtiden. Sikring av drivstoff for 2015 utgjør en stor utgiftspost med 459 millioner kroner, noe som igjen påvirker årsresultatet i betydelig grad. Store kostnader er dermed allerede tatt ved inngangen til 2015.

Flere passasjerer og fullere fly

Kapasiteten (ASK) økte med 35 prosent, men fyllingsgraden var likevel 81 prosent, opp tre prosentpoeng fra foregående år. Totalt 24 millioner passasjerer reiste med Norwegian i 2014, en økning på 16 prosent fra 2013.

Årsaker som forklarer 2014-resultatet

Store valutasvingninger og sikring av drivstoff for 2015 har påvirket resultatet og belastet regnskapet med 690 millioner kroner for året sett under ett.

Videre har forsinkelser på langrutene kostet selskapet 265 millioner kroner i 2014. Dette omfatter innleiekostnader, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke til forsinkede passasjerer.

Kostnader knyttet til manglende godkjennelse av EU-selskapets søknad om amerikansk flylisens utgjorde totalt 117 millioner kroner.

«Enmannsstreiken» Parat iverksatte i forbindelse med tariffoppgjøret for de kabinansatte kostet alene hele 101 millioner kroner.

Fjerde kvartal 2014

For fjerde kvartal omsatte Norwegian for 4,6 milliarder kroner, en økning på 22 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Resultatet var -958 millioner kroner, mot -194 millioner kroner året før. I fjerde kvartal fløy 5,65 millioner passasjerer med selskapet, noe som utgjorde en passasjervekst på åtte prosent. Kapasitetsveksten gikk ytterligere opp mot slutten av året til 21 prosent, mens fyllingsgraden økte med tre prosentpoeng til 81 prosent.

- Det er ingen grunn for å legge skjul på at 2014 har vært et svakt år for Norwegian. Samtidig ser vi ser flere lyspunkt ved inngangen til 2015. 2014 var preget oppbygging av selskapet internasjonalt, ikke minst betydelig satsing på langdistanserutene. Vi ser at vår vekststrategi gir resultater i form av et stadig sterkere fotfeste internasjonalt. Selv med store investeringskostnader har vi klart å redusere enhetskostnadene og fornyet flyflåten ytterligere slik at snittalderen nå er nede i 4 år, skriver Norwegian i meldingen.

Kostnadene må ned
Norwegian skriver videre at selskapet vil få full effekt den lave oljeprisen allerede i første kvartal.

- Samtidig er det ingen tvil om at kostnadene må videre ned for å sikre selskapet konkurransekraft i et meget utfordrende marked, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere