NA24.no

Millionær før fylte 20

Sist oppdatert:
De finnes der ute, de unge millionærene. Se hvordan de klarer det.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Mens deres klassekamerater var ute og lagde uro i nabolaget, sikret disse fem unge businessgeniene sin egen fremtid på barnerommet.

NA24 - din næringslivsavis

Businessteft
Det er Forbes som har tatt en prat med et utvalg ungdommer som oppnådde millionærdrømmen - og da i dollar - før fylte tjue år. De samarbeidet med venner, foreldre, mentorer eller arbeidet alene, og startet alle sitt arbeid før de fylte 15 - en av dem før alderen var tosifret.

De har én ting til felles: Prepubertial businessteft og en utrolig drivkraft til å gjøre sine ideer til virkelighet.

Ikke overraskende er det Internett de fleste unge gjør det skarpt i, men Fraser Doherty valgte å gjøre ting på gamlemåten.

Syltetøymillonær
I en alder av 14, begynte han i 2002 å lage syltetøy fra sin bestemors oppskrifter på forelderens kjøkken i Edinburgh i Skottland. Naboer og venner elsket det og Doherty begynte å motta flere og flere ordrer. Doherty begynte så å leie fabrikker i nærheten noen ganger i måneden, før han i en alder av 16 startet med syltetøy på fulltid.

Snart var hele butikkjeder fylt til randen av hans uimotståelige syltetøy Superjam, og Doherty begynte å tjene millioner. Han har i dag tjent om lag 7-8 millioner kroner, og salget ser i år ut til å doble seg fra fjoråret.

Ikke verst for en 19-åring, som ifølge Forbes har dette rådet til andre unge skapere:

- Du må være klar for eventyr, og du må nyte reisen du begir deg ut på.

Startet som 9-åring
En annen som har fulgt den samme oppskriften er Cameron Johnson, som i 1994 startet sin karriere allerede som 9-åring. Han begynte da å lage invitasjoner til sine foreldres fester, og da dette fortsatte i større grad, hadde han i en alder av 11 spart opp tusenvis av dollar på å selge kort. Selskapet kalte han Cheers and Tears.

Men den unge karen stoppet ikke der. Som 12-åring kjøpte han titalls dokker av sin søster for hundre dollar, noe han på eBay tidoblet. Han ble bitt av basillen, og kontaktet dukkeprodusenten Ty for å begynne å kjøpe inn dukker i stort kvantum.

Disse solgte han videre på eBay og sitt nettsted Cheers and Tears. Han hadde snart tjent 50.000 dollar, og investerte dette i sitt nye eventyr - My EZ Mail, en tjeneste som videresender e-mailer til andre adresser uten å avsløre avsenderens personalia. I løpet av to år genererte tjenesten 3000 dollar i måneden i reklameinntekter.

Reklameselskap
Men han var heller ikke ferdig med dette. I 1997 han startet et samarbeid med to andre aktører om å lage en online-reklameselskap, som skulle tilby reklame integrert i nettleseren. De som godtok reklamen skulle få 20 cent i timen - en liten pris i forhold til reklamens opprinnelige verdi.

Han fusjonerte selskapet sitt videre, og sitter i dag som en velstående 23-åring.

- Jeg var 15 år og begynte å motta sjekker på 300.000 og 400.000 dollar i måneden. Før jeg gikk ut av high school var mine investeringer verdt over en million dollar, sier han til Forbes.

Konkurrerer med Facebook
Det var i denne alderen Catherine Cook begynte sitt eventyr. Hun bladde da gjennom årboken på high school sammen med sin bror Dave, og bestemte seg for å tilby en gratisversjon av årboken på nett. Deres eldre bror investerte så 250.000 dollar for å hjelpe dem med å bygge opp siden MyYearbook.com - et sosialt nettverk.

De tiltrakk seg samarbeidspartnere som gjorde at siden utvidet seg raskt. Innen 2006 hadde siden dratt inn over fire millioner dollar på reklame, og siden da har store aktører som Disney og ABC brukt siden til reklame.

Men hvordan klarer de å konkurrere med MySpace og Facebook?

- Husk at vår side er spesiallaget for high school-studenter, og at vi virkelig hører på våre medlemmers tilbakemeldinger, sier Catherine Cook til Forbes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere