NA24.no

Møtte opp i hopetall for å demonstrere mot buss i fart

Sist oppdatert:
Milliardbeslutning skaper et utrolig engasjement.

De siste par dagene har stort sett hele politisk ledelse i Samferdselsdepartementet vært på det som de så fint kaller «synfaring» på Nord-Vestlandet i forkant av trasévalg for en ny E39 mellom Ålesund og Skei.

Strekningen er i dag på 166 kilometer, og innebefatter flere ferjestrekninger. Som et resultat av dette er normert reisetid på strekningen nær fire timer.

Den såkalte Konseptvalgutredningen (KVU) som ligger til grunn, har delt opp strekningen i to delstrekninger, med Volda som midtpunkt. En startet med 16 forskjellige mulige strekningsvalg, mens en i dag er nede på 10 reelle alternativer.

Sterke motsetninger

Selv om det er mange alternativer, er det primært to hovedspørsmål som skal avklares:

  • Om en skal velge såkalt indre eller midtre trasé i Sogn og Fjordane.
  • Skal veien rett sør for Ålesund legges innom Ulsteinvik og Hareid (Hafast), som eller om veien mer eller mindre skal følge dagens trasé - med en eventuell krysning av Østafjorden (Fefast).

Slike valg har naturligvis enorm påvirkning til lokalsamfunn som blir valgt - eller valgt bort, og det var et enormt lokalt engasjement da samferdselsdepartementets var på rundreise. For selv om samferdselsministerens delegasjon hadde relativt få steder de rakk å stoppe, hadde folk samlet seg for å vise sin mening flere steder langs strekningen.

Sterkt lokalt engasjement

Videoen under er tatt inni bussen delegasjonen, da den passerte Gloppen, der en kjemper for den såkalte midtre traseen, som er nærmest dagens vei.

På ferjekanten i Lote var det derimot arrangert fakkeltog.

- Det var jo ganske vilt, det er et voldsomt engasjement, og når så mange stiller opp, viser det hvor viktig samferdsel er for folk, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i samferdselsdepartementet til Nettavisen.

- Vi hadde jo også et folkemøte, med 11 ordfører, to fylkesordfører og fire veiselskaper, der det dukket opp svært mange mennesker, og vi holdt på til halv elleve på kvelden, sier Hoksrud.

- Vi fikk masse gode innspill som vi nå tar med tilbake, og så starter jobben med å kvalitetssikre en del ting. Det har blant annet kommet noen innspill på ny teknologi som kan gjøre noen bruløsninger vesentlig billigere, og det er noe vi nå må se på, sier Hoksrud.

Pluss og minus

Samferdselsdepartementet tar sikte på å ha en avklaring på hovedtrasévalg klart i løpet av våren.

- Jeg er veldig enig med statsråden, som sier at det er gode argumenter for alle alternativene som ligger på bordet, men også ulemper ved alle. Nå må vi se helhetlig på det og se hvordan plussene og minusene står opp mot hverandre. Dette handler jo ikke bare om 10-20 år fram i tid, men valg som vil ha påvirkning i 70-100 år, sier Hoksrud.

Valget om Fefast eller Hafast er kanskje enklest å illustrere, der Hafast legger opp til en lenger rute som vil ta lenger tid for gjennomgangstrafikken, men samtidig går innom viktige områder, mens Fefast i stor grad går gjennom spredt bebygde områder.

Milliardavklaring innen våren

Prislappen på hele herligheten er så langt i det blå.

- Bare fjordkrysningene vil fort koste 15-20 milliarder kroner, sier Hoksrud, og sier at det ellers ikke er tatt stilling til veistandarden

- Det er vel primært vært snakk om tofelts, men noen mener jo at både tre- og firefelt kan være aktuelt enkelte steder, sier Hoksrud, som ikke kan si noe om eventuelle bompenger.

Når veien vil kunne stå ferdig er heller ikke klart. Prosjektet vil inngå i Ferjefri E39, som har et politisk mål 20 år fram i tid.

- Skal man rekke det målet, burde denne strekningen stå ferdig om 8-10 år, men det er teknologiske utfordringer som kan forsinke, sier Hoksrud.

Målet nå er å velge trasé før sommeren, slik at detaljplanleggingen kan være ferdig når neste Nasjonal transportplan skal legges fram om drøye tre år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere