NA24.no


Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden.
Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden. (NTB scanpix)

Nå blir det mye dyrere å kjøre bil i Oslo

Sist oppdatert:
Søndag skrus prisene opp.

De neste to ukene skjer en rekke endringer i transportsystemet i Oslo og Akershus.

Dagens sats for personbiler er 35 kroner, men om få timer gjelder ikke det lenger.

* Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg.

* Det innføres samme dag en ny miljødifferensiering i bomringen for lastebiler som forurenser mye.

* 1. oktober får bussen bedre plass når det ene av dagens tre kjørefelt på E18 mellom Lysaker og Sandvika vest for Oslo som en prøveordning gjøres om til kollektivfelt.

* 8. oktober sjøsettes en ny satsing på buss, trikk og T-bane i Oslo og Akershus, med hovedvekt på de store innfartsårene til hovedstaden. Helårseffekten av satsingen er 165 millioner kroner. Målet er flere reisende og bedre plass.

- Forventer en skikkelig klagestorm

Leder for Oslopakke 3-sekretariatet, Terje Rognlien, sier til TV 2 at dette kommer folk til å merke med en gang.

– Nå blir det adskillig dyrere å kjøre i Oslo. Folk kommer til å merke det med en gang regningen kommer.

De er forberedt på mange klager i tiden som kommer:

– Vi forventer en skikkelig klagestorm, ja, dessverre. Dette er krevende og følsomt, og det er alltid noen som vil rammes skjevt. Det går ikke an å få til dette slik at det blir 100 prosent riktig for alle. Vi forstår jo at det kan oppleves urettferdig å betale dyre dommer når man for eksempel skal kjøre barn til et idretts- eller kulturarrangement. Eller for folk som er avhengig av bil for å utføre jobben sin, sier Rognlien.

- 20 år med bompenger - minst

Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum har sett nærmere på detaljene og skriver at:

«Når bompengesatsene økes 1. oktober, kan Oslo-bilistene belage seg på 20 år med bompenger. Minst. For bommer har en tendens til å bli stående, og det er all grunn til å forvente at nye prosjekter dukker opp før 2036.

Bompengene har nok kommet for å bli. Nettavisen mener at det er uheldig at bompengene til Oslopakke 3 ikke er tettere knyttet til veien bilistene faktisk kjører på. Det gjør at forståelsen og viljen til å betale bompenger svekkes.»

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere