RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(NTB scanpix)

Nå kan du endelig ta luksuscruise fra Oslo

Sist oppdatert:
Norsk kjempe inntar hovedstaden.

Norsk turistbransje har slitt i knallhard motvind de siste årene, ikke minst på grunn av det høye kostnadsnivået. Men nå er det tegn på at denne situasjonen kan være på vei til å snu.

For den norske cruisekjempen Royal Caribbean har nemlig tatt en helomvending og bestemt seg for å bruke Oslo som havn.

Etter først å ha vraket byen har selskapet funnet ut at de i stedet skal sette hovedstaden tilbake på «cruise-kartet» fra neste år.

Fra å ha hatt null anløp i år er det nå klart at de fra neste år skal starte opp med fire anløp, med plass til 400 passasjerer per skip.

- Norge er et fantastisk land og et utrolig reisemål, som folk fra hele verden vil besøke. Vi har vært veldig ofte i Oslo i fortiden, og ser nå fram til å være her igjen, sier Adam Goldstein, president og konsernsjef i Royal Caribbean International, til Nettavisen NA24.

- Norge høyt verdsatt som reisemål, men det er ikke bare Norge. Muligheten til å seile til Norge, Sverige, Estland, St. Petersburg også videre - det er noen av de mest attraktive stedene i verden å seile med cruise. Det drar Norge nytte av. I tillegg har man fjordcruisene, som er veldig spesielle, legger Goldstein til.

Royal Caribbeans cruise skal også ha anløp i Stavanger, Geiranger og Aalesund. De tilbyr en transatlantisk reise på 14 netter, som ender opp i Fort Lauderdale i Florida i Usa.

Mer pengesterke i nord
Grunnen til at selskapet snur rundt skyldes eurokrisen sør i Europa, som gjør at bransjen fokuserer på mer pengesterke kunder i nord. Og av disse er Norge det best besøkte landet, der antallet passasjerer har økt fra 1,9 millioner i 2011 til 2,5 millioner i fjor. I år er det ventet at det vil være 3 millioner passasjerer, ifølge Visit Norway.

- Norge har klart seg relativt bra økonomisk. Så det at nordmenn kan kjøpe våre turer og har mulighet til å se verden, er et fordelaktig element, sier Goldstein.

Også kineserne kommer
Og det er ikke kun i cruisebransjen at fokuset blir rettet mot Norge.

Den siste tiden har det også kommet signaler om at kinesiske turister er på vei tilbake, etter at Norge i stor grad ble boikottet etter at fredsprisen ble gitt til dissidenten Liu Xiaobo i 2010.

Ifølge Statistisk sentralbyrå har antallet kinesiske overnattingsdøgn på norske overnattingssteder økt med 88 prosent, fra 19.600 i juli i fjor til 36.997 i år.

Noen som har merket det er Olav Thons ansatte, da Thon Hotels har mer enn doblet antall kinesiske sommergjester sammenlignet med i fjor.

- I fjor kom det avbestillinger fra Kina på løpende bånd. Uten å gå inn i storpolitikken er det vel ikke tvil om at det var en av konsekvensene av det norske myndigheter og medier har omtalt som et anspent diplomatisk forhold mellom landene. Nå er de kinesiske turistene tilbake igjen, sier administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon Hotels, i en melding.

Tradisjonelt har kinesiske turister kommet til Norge på gruppereiser, og det var nettopp denne typen trafikk som stoppet helt opp i fjor.

- At antall hotellovernattinger økte med mer enn 88 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor er gledelig nytt for norsk reiselivsnæring. Kina er et viktig marked for Norge. I tillegg til at det er verdens største land, er kineserne noen av de som legger igjen mest penger når de er på tur i Norge, sier Kristin Krohn Devold, konstituert administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Norge til topps
I tillegg hopper Norge også opp på en prestisjefull liste.

Reiselivsgiganten Lonely Planet plasserer Norge nå på en av 100 topp ti-lister over ferieaktiviteter og destinasjoner i sin nye bok «1000 Ultimate Adventures».

- Dette er fantastiske nyheter. At en anerkjent reiselivsgigant som Lonely Planet trekker frem Norge på sin topp ti liste av «best adventure» destinasjoner i verden er et kvalitetsstempel og bekrefter at Norge som reisemål leverer produkter helt i verdenstoppen, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, i en melding.

Listen Norge troner på er «Top Ten Adventure Nations».

- En kåring som dette vil fungere positivt i forhold til å sette Norge på kartet, og til å profilere Norge som reisemål og bygge vårt internasjonale omdømme som turistnasjon. Vi har jobbet i flere år med å markedsføre Norge som et land hvor man kan ta del i unike opplevelser i en fantastisk natur, denne kåringen viser at vi på mange måter har lykkes med det, sier Tuftin.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere