NA24.no

Morten Strid (t.v.) og Kenneth Rasmus Greve har på fritiden utviklet appen DeeMe, som på få uker har fått over 80.000 brukere.
Morten Strid (t.v.) og Kenneth Rasmus Greve har på fritiden utviklet appen DeeMe, som på få uker har fått over 80.000 brukere. Foto: Stian Espeland (Vest24)

Nå vil gründerne erobre chatte-verden

Ved siden av full jobb i reklamebransjen har gründerne Morten Strid og Kenneth Greve skapt en chatte-app som tar markedet med storm.

(VEST24.NO): – Vi var trygge på at vi hadde et bra produkt, men den ultimate syretesten er når du går ut i markedet. Mottakelsen var nesten litt surrealistisk, sier Morten Strid til Vest24.

– Ja, det var dødsgøy å se responsen, tilføyer Kenneth Rasmus Greve.

Tanken bak chatte-appen DeeMe er å gjøre meldinger visuelle og fjonge. Brukeren kan velge fonter og sette bilder inn i dialogen på en ny måte.

I motsetning til Snapchat, der bildene forsvinner etter noen sekunder, blir bildene bevart i DeeMe-appen.

– Snøballeffekt

Siden lansering 28. mars har brukermassen vokst progressivt.

– Per i dag er det over 80.000, men det går fort nå. Jeg tror vi når 100.000 om få dager. Det har skjedd en voldsom snøballeffekt, sier Greve.

Han forklarer at den virale effekten er helt avgjørende for et slikt produkt. Testlanseringen av DeeMe i Litauen gikk over all forventning.

– Vi topper både Google Play og App Store og har over 25.000 brukere i Litauen. Nå har Norge gått forbi. Her til lands har vi rundt 30.000 brukere, sier Greve.

De er stolte av å ha blitt omtalt som «5 can't-miss apps» hos Mashable.com, et nettsted som har spesialisert seg på digital nyskaping.

– Utrolig stort og en fantastisk anerkjennelse, gliser de begge.

Teknologinettstedets globale nyhetsredaktør, Louise Roug, er for øvrig i Bergen i dag for å snakke om utfordringene som møter dagens redaktører og medieledere under Nordiske Mediedager.

Strid og Greve er de kreative hjernene bak DeeMe-appen. Med på laget og på eiersiden har de siden fått Frode Alver Nilsen, Morten Alver Nilsen og to programmerere med base i Litauen.

Tullenavn på selskapet

Aksjeselskapet deres har fått det finurlige navnet Weissman Cooper AS.

– Egentlig er det bare et tullenavn, ler Greve.

Så forklarer han at han er stor tilhenger av illusjonisten Harry Houdini. Utbryterkongens egentlige navn var Weiss, derav Weissman. Mens Cooper er oppkalt etter rollefiguren Dale Cooper, spesialagenten i kultserien Twin Peaks.

De fire nordmennene bak DeeMe jobber til daglig i Neolab by Knowit, som har hovedkontor på Nøstet i Bergen.

– DeeMe er et fritidsprosjekt. Vi jobber i reklamebransjen og er vant til å forholde oss til kundenes ønsker. Her kunne vi være helt fri, og bruke kreativiteten til å gjøre akkurat det vi ville, sier Greve.

Som storforbrukere av ulike chatte-apper, kom de til at de kunne bruke sin kunnskap om design, brukeropplevelser og kommunikasjon til å ta en egen posisjon.

– Bakgrunnen vår gjør at vi nok ser annerledes på det enn mange teknologer, sier Greve.

– Hva sier arbeidsgiver til prosjektet?

– Her er bare støtte å få. De fleste synes det er kult og er behjelpelige ved å gi råd når vi trenger råd, svarer Strid.

– Det er et teknologimiljø her på huset hvor de utvikler apper. Vi håper at vi kan ta den videre utviklingen inn i miljøet her, tilføyer Greve.

Trenger kapitaltilførsel

Kapital og videreutvikling av appen blir det viktigste fremover.

– Vi ønsker å tilby brukeren mer. Nye fonter, nye ikoner og gruppechat kommer. Mer kan vi ikke røpe, sier de.

Nå er planen å komme seg inn i markedet i større land. USA og Brasil er hovedprioritet.

– Hva med Asia?

– Vi har en del brukere i Asia, men vi har litt å løse med hensyn til typografi og skrifttegn, svarer Greve.

Gründerne anslår at de hittil har investert i underkant av én million av egne midler, i tillegg har de mottatt rundt én million kroner i støtte fra Innovasjon Norge.

Mange grunner

Seniorrådgiver Anne Øvrebø i Innovasjon Norge svarer følgende på spørsmål fra Vest24 om hvorfor de ville støtte DeeMe:

God gjennomføringsevne og rask fremdrift

God respons hos potensielle brukere (har testet konsept og brukeropplevelse)

Tro på gründernes gjennomføringsevne (kompetanse, egenkapital, ambisjoner)

Nettverk og samarbeidspartnere

Troverdig plan for markedsintroduksjon

Vekst- og lønnsomhetspotensial (internasjonalt)

– Jeg er utrolig imponert over oppfølgingen vi fikk av Innovasjon Norge, sier Greve.

Han forteller at de ble invitert til Innovasjon Norges kontor i San Francisco og til Nordic Innovation House i Silicon Valley.

Retter seg mot musikkbransjen

USA-besøket innebar også møter med musikkbransjen i Los Angeles. I første omgang går forretningsplanen ut på å bygge opp en stor brukermasse.

På sikt er planen å skaffe inntekter ved å knytte seg til musikkbransjen og ved å tilby brukerne tilleggstjenester.

Ifølge gründerne er det investorer i USA som viser størst interesse, men de har også dialog med potensielle investorer i Norge.

– De amerikanske investorene sitter også på mye relevant kompetanse. De vet hvordan en går ut i markedet med apper og hva som skal til for å lykkes, sier Greve.

Kapitalbehovet er i ferd med å melde seg for alvor.

– Det bør skje noe de nærmeste månedene, fordi vi skal vokse hurtig.

– Målet er å passere én million brukere i løpet av sommeren. Klarer vi det, er det dødsbra. Det blir tøft, men det er ikke urealistisk. Da har vi for alvor meldt oss på, smiler Greve og ser bort på sin vel så oppstemte kollega.

Les flere saker fra Vest24 her.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere