RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nekter å si hvem disse damene er

Har tatt Norge med storm.

Den nye reklamefilmen fra XXL har fått både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet, og sørget for god eksponering av den norske sportskjeden.

Antall visninger av «Airport Love», på videotjenesten Break, har kommet opp i over 2,6 millioner, og 121.000 har delt videoen på Facebook.

Bare det siste døgnet har videoen økt med 1,5 millioner visninger.

- Vi er nok ganske overrasket og ydmyke over den enorme positive responsen. Og spredningen er langt utover landegrensene, sier Tom Erik Kjønø, XXLs markedssjef, til Nettavisen NA24.

I kommentarfelt på sosiale medier er det mange som har ytret seg om den norske reklamefilmen.

- Objektivisering av kvinner
Mange er særdeles positive til det de ser.

«Beste reklamefilm ever. Og så perfekt timet med budskap ifm. OL og Russland!», skriver en under kommentarfeltet på YouTube, hvor filmen har nærmere 640.000 visninger.

«Jeg tar av meg hatten for denne reklamen her altså! Sykt bra! Didnt see that plot twist coming! Ta den, Putin!», skriver en annen.

Noen er imidlertid ikke fullt så overbevist, og uttrykker at innholdet er diskriminerende.

«Hvis sport er for alle, hvorfor er alle atletene i reklamen menn? Hvis budskapet er støtte til LHBT-samfunnet, hvorfor ber hovedpersonen nærmest om unnskyldning for å ikke være «tilgjengelig» til hordene av heterofile menn på slutten? Hvorfor syns dere det er greit å stykke opp en kvinne til «sexy deler» på den måten dere gjør her? Alt dere oppnår er å reklamere for sexisme, objektivisering av kvinner, og å framstille lesbiske som heterofile menns sexfantasier. Ikke spesielt originalt, og slett ikke progressivt. XXL har også registrert at ikke alle er like positive til reklamen deres.», er det en som skriver.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Er det virkelig nødvendig å fremstille kvinner som kjønnsobjekter på denne måten for å få fram budskapet deres? Simpelt og forutsigbart! Det hadde blitt mye mer nytenkende, provoserende og interessant med en mann i "hovedrollen", og uten det primitive kroppslige fokuset!», skriver en annen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

XXL sier de har registrert også den negative responsen.

- Noe negativt har det også vært, men det kan vi tåle veid opp mot alt det positive. Alt i alt fornøyd med responsen, sier Kjønø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Holder tett om damene
Det er reklamebyrået Schjærven som står bak reklamesuksessen, som for øvrig er spilt inn på en flyplass utenfor Barcelona.

XXL opplyser at de to kvinnelige hovedrolleinnehaverne ikke er norske, og ikke kjente i Norge.

Utover dette har det ikke lykkes Nettavisen å finne ut hvem disse modellene er, tross etterspørsler til både XXL og reklamebyrået Schjærven.

- Jeg lurer på om du kan hjelpe meg med å finne ut hvem de to jentene i filmen er?

- De er jo med i egenskap av å illustrere karakterer i en fiksjon så navnene deres bør vel være uinteressante for publikum? skriver Ole Marius Simonsen, i Schjærven, i en e-post til Nettavisen NA24.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere