NA24.no

Ingeborg Heldal ble redaktør for Side2 i januar. Et halvt år senere har Nettavisens eget livsstilsmagasin for kvinner levert rekordtall.
Ingeborg Heldal ble redaktør for Side2 i januar. Et halvt år senere har Nettavisens eget livsstilsmagasin for kvinner levert rekordtall. Foto: Astrid Waller

Norges klart største kvinnemagasin på nett

Sist oppdatert:
- De siste tallene er en knockout på konkurrentene, sier Stavrum.

Forrige uke hadde én Nettavisen-avdeling grunn til å juble ekstra høyt. Side2 satte ny rekord med over 632 000 lesere og kan smykke seg med tittelen «Norges største kvinnemagasin på nett».

Side2 er Nettavisens eget livsstilsmagasin for kvinner, men dekker også underholdning og kjendisstoff.

- Dette er helt fantastiske tall, og det er så gøy å se at den omleggingen vi nå er i gang med fungerer, og at flere og flere lesere finner veien til Side2, sier redaktør Ingeborg Heldal om rekord-tallene.

Fortsetter magasinprofilen

Heldal har tidligere blant annet jobbet som skribent i KK og sjefredaktør i Cosmopolitan mellom 2007 og 2012, før hun begynte hos Side2 i januar. Første post på agendaen da hun kom til redaksjonslokalene, var å rendyrke Side2s satsing mot ett konkret segment, nemlig kvinnene.

- Vi kommer til å fortsette å dyrke magasinprofilen og satse på våre kjerneområder helse, trening, mote, underholdning og skjønnhet. Jeg er stolt av den jobben redaksjonen har gjort og gjør hver eneste dag. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen! sier Heldal.

I desember 2012 kjøpte Nettavisen nettportalen Blogg.no, landets desidert største bloggsamfunn, som også huser mange av de mest profilerte bloggerne i Norge. Oppkjøpet har gjort Nettavisen til en adskillig større aktør i annonsemarkedet.

Oppskriften på suksess

«Det kommersielle produktet Side2» som innbefatter Side2s bloggere, forsiden til Blogg.no og nettsiden Side2, hadde forrige uke 845.000 unike lesere. Slike tall får markedsdirektøren til å smile ekstra bredt.

- På Side2 får annonsørene den unike kombinasjonen av målgruppestyrt annonsering i riktig kontekst. Det er få nettsteder som kan tilby stor andel kvinnelige lesere kombinert med bred dekning, sier markedsdirektør i Mediehuset Nettavisen, Sara Oksdøl .

Hun forteller at de nå tilbyr annonsørene skreddersydde annonsepakker, og sammen med profilspissingen til Side2, har man funnet oppskriften på suksess.

- Våre annonsører har lagt merke til at vi de siste månedene har tydeliggjort profilen til Side2. Styrkingen på mote, skjønnhet og foreldre har blitt godt mottatt. Vi jobber kontinuerlig med å skreddersy konsepter for våre annonsører hvor vi involverer alt fra kontekstuell annonsering til blogginnlegg til vanlig bannerannonsering, legger hun til.

- En knockout

Sjefsredaktør Gunnar Stavrum i moderskipet Nettavisen er svært godt fornøyd med utviklingen og kaller rekordtallene for en knockout på konkurrentene.

Nettavisens sjefredaktør, Gunnar Stavrum er svært godt fornøyd med utviklingen i Side2.

- Jeg ser det som et resultat av at vi har laget et veldig bra kvinnemagasin på nett. Vi har rekruttert en ny og profilert leder, som har gjort profilen enda tydeligere. Jeg tror rendyrking og mindre fokus på billigere klikkvinnere, og i stedet rette fokuset mot ordentlig journalistikk på helse, mote og livsstil har appell hos lesere. Side2 har jo lenge vært landets største magasin for kvinner på nett, men de siste tallene er jo en knockout på potensielle konkurrenter, sier han.

Stavrum tror et av Nettavisens og Side2s konkurransefortrinn, er at alt fokus rettes mot å levere et så godt som mulig nettprodukt.

- Vi har fordel av at vi kun har magasin på nett. Her er det ingen printhistorie og vi trenger ikke å konsentrere oss om å beskytte et papirprodukt.

Ifølge Stavrum, kan Side2-leserne glede seg til mye spennende stoff og nye konsepter fremover.

- Jeg kjenner til planene Ingeborg har i skuffen, og det kommer mer, uten at jeg vil si konkret hva det er, sier Stavrum.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere