RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Norsk forbud bryter loven

Sist oppdatert:
Fastslår at Norge bryter loven.

Det særnorske forbudet mot bonuspoeng på flyreiser innenlands er i strid med EØS-reglene, ifølge EFTAs overvåkingsorgan ESA.

Regjeringen har to måneder på seg for å svare på ESAs krav om å oppheve forbudet. Deretter kan saken bli sendt videre til EFTA-domstolen.

Giske må på banen

- Giske, nå må du følge ESAs vedtak og fjerne bonusforbudet, sier Fremskrittspartiets næringspolitiske talsmann, Harald Nesvik, til Nettavisen NA24.

- Uansett om man liker bonusprogram eller ikke må vi ta inn over oss hva ESA mener. SAS er ikke lenger den dominerende aktøren i det norske markedet, sier Nesvik.

Forbudet mot bonuspoeng innenlands ble først innført i 2002 og skulle vare i fem år, men ble siden omgjort til et permanent forbud.

Tiltaket var opprinnelig ment å hjelpe konkurrenter med å ta opp kampen mot SAS, som hadde kjøpt Braathens i 2001 og dermed hadde tilnærmet monopol på flyreiser i Norge.

- Hindrer friheter
ESA mener det generelle forbudet er i strid med EØS-avtalens direktiv om urimelig handelspraksis. Her listes det opp i hvilke tilfeller man kan innføre forbud, men siden slike bonusordninger ikke er nevnt, er et generelt forbud ikke tillatt, heter det på ESAs hjemmesider.

- Uavhengig av dette mener ESA at forbudet også er et uberettiget hinder for to grunnleggende friheter innen EØS: friheten til å tilby tjenester og etableringsfriheten for flyselskap, heter det videre.

- Forholder seg til forbud
- Konkurransetilsynet forholder seg til at det fortsatt er et forbud og at vi opprettholder dette. Vi arbeider da videre med å vurdere at SAS har innført bonuspoeng, sier Gjermund Nese, avdelingsdirektør hos Konkurransetilsynet, til Nettavisen NA24.

- Da dere startet det arbeidet ble det signalisert at dette ikke skulle ta lang tid. Hvor lang tid vil det ta?

- Vi jobber så fort vi kan, men det er for tidlig å si når det kan komme, sier Nese.

En kamp for SAS
ESA har tidligere advart Norge om at de er uenig i forbudet, og med onsdagens beslutning tar de saken et skritt videre for å få norske myndigheter til å innrette seg.

SAS har kjempet innbitt mot forbudet, og i februar besluttet selskapet å utfordre reglene ved å gjeninnføre bonuser for bedriftskunder. Selskapet har dessuten besluttet å ta saken til retten.

- Dette er en kraftig pekefinger mot norske myndigheter om at det ikke er SAS, men norske myndigheter som bryter loven. Og dette bør det ikke ta lang tid å endre på nå, sier SAS-direktør Eivind Roald, til Nettavisen NA24.

Han beskriver dagen som en god dag og påpeker to paradokser

- Norge er det eneste landet i verden som har et slikt forbud. I tillegg er det slik i dag at man kan få eurobonus-poeng om man handler med kort i butikker eller bensinstasjoner, mens det eneste stedet som det ikke går er i luftrommet, fortsetter Roald.

Norwegian har på sin side tjent på forbudet og argumentert for at det sikrer konkurransen på det norske markedet.

På en svakt negativ Oslo Børs løftes SAS-aksjen med 2,8 prosent. Norwegian faller med 1,9 prosent.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere