NA24.no

Norsk selskap er verdens største

Sist oppdatert:
Kjempefusjonen til Det Norske Veritas har blitt godkjent.

I desember ble det klart at Det Norske Veritas (DNV) og tyske Germanischer Lloyd (GL) vill fusjonere.

Onsdag ettermiddag melder selskapet at fusjonen har blitt formelt godkjent. Konkurransetilsynene i Sør-Korea, USA, EU og Kina har nå godkjent fusjonen. Det nye selskapet, som blir registrert under navnet DNV GL Group, vil ha 17 000 ansatte fordelt på 300 kontorer i 100 land. Omlag 2.700 vil være ansatt i Norge. Omsetningen vil være 20 milliarder kroner per år.

DNV GL blir verdens største klassifikasjonsselskap i offshore- og skipsfart og vil være operativt allerede fra torsdag.

Det blir også en ledende leverandør av verifikasjon- og risikostyringstjenester for olje- og gassindustrien, et ledende selskap innen vindkraft, samt innen overføring og distribusjon av kraft. DNV GL blir også ett av verdens største sertifiseringsselskaper.

Norsk hovedkontor
Hovedkontoret forblir på Høvik utenfor Oslo.

- Jeg er stolt av å kunne fortelle at fusjonen nå er godkjent av konkurransemyndighetene i alle de fire juridiske områdene vi søkte. Selskapene som nå slår seg sammen representerer ledende markedsposisjoner, de er komplementære og de er begge anerkjent for sin tekniske kompetanse, kvalitet og integritet, sier Henrik O. Madsen, konsernsjef i DNV GL, i meldingen.

Madsen opplyser at denne første fusjonen mellom to klasseselskaper vil ha stor betydning for industrien.

- DNV GL vil kunne tilby et bredere spekter av produkter og tjenester. Vi har ekspertise som vil kunne gå i dybden og i bredden, og vi har et tett, globalt stasjonsnettverk som ingen i denne bransjen kan måle seg med. Det er også viktig å understreke at det er bred enighet for at det fusjonerte selskapet skal fortsette å investere betydelig i forsking og innovasjon.

- Mer kompleks verden
Det stadig mer komplekse risikobildet selskaper i dag må håndtere vil drive etterspørselen etter DNV GLs tjenester innen teknologi og risikostyring.

- Selskaper møter store krav om ansvarlighet og det er null-toleranse for ulykker og hendelser. Jeg har stor tro på at DNV GL vil være i en sterk posisjon til å bistå våre kunder med å møte deres utfordringer og hjelpe dem med å oppnå sikker og bærekraftig virksomhet, understreker Madsen.

Selskaper i alle deler av verden har blitt stadig bedre på sikkerhet og miljø, men Madsen mener det fremdeles er rom for forbedringer.

- Standardene som industrien følger blir stadig bedre, men markedets internasjonale regelverk er ikke alltid gode nok. Det er et behov for sterke, uavhengige institusjoner som kan stå for mer åpenhet, konsistens og effektivitet, og ytterligere styrke utviklingen av standarder og regler.

-Vi vil ha kvalifiserte meninger om tekniske løsninger og operasjonelle forhold til det beste for våre kunder og samfunnet forøvrig, sier Madsen.

- Vi ser frem til å tilby det beste av våre respektive organisasjoner til våre kunder over hele verden. Gjennom våre tjenester vil vi kunne ha en global påvirkning for en sikrere, smartere og grønnere framtid, konkluderer Henrik O. Madsen.

Fakta om selskapene:
DNV GL har som formålsparagraf å sikre liv, verdier og miljø, og vil hjelpe sine kunder med å forbedre sikkerhet og bærekraft i sine operasjoner. Selskapet tilbyr skips- og offshore klassifikasjon, sertifisering og verifikasjon i tillegg til programvaretjenester og konsulenttjenester. Selskapet arbeider i hovedsak med maritim industri, olje og gass samt energisektoren. I tillegg tilbyr selskapet sertifiseringstjenester for en lang rekke andre industrier globalt.

Ved å kombinere ledende teknisk og operasjonell ekspertise, risikostyringsmetodikk og bred industriell kompetanse, vil DNV GL hjelpe sine kunder med å treffe gode beslutninger. Selskapet investerer kontinuerlig i forskning og utviklingsrelaterte samarbeidsprosjekter med industrien.

DNV GL, etablert i 1864, har 17 000 medarbeidere kontorer i mer enn 100 land for å hjelpe våre kunder for å bidra til en tryggere, smartere og grønnere verden.

Om Det Norske Veritas (DNV):
* Uavhengig stiftelse etablert i Norge i 1864. Har arbeidet internasjonalt siden 1867 og har etablert rundt 300 kontorer i 100 land.

* Kjerneområdet har vært å inspisere og vurdere den tekniske tilstanden til skip. Tilbyr sertifisering og rådgivning om risikohåndtering innenfor maritim og landbasert industri, olje-, gass- og prosessindustri og offentlig sektor.

* Konsernet består av tre selskaper: DNV Maritime and Oil & Gas, DNV KEMA and DNV Business Assurance.

* Hovedkontoret er på Høvik utenfor Oslo.

* Administrerende direktør: Henrik O. Madsen.

* Styreformann: Leif-Arne Langøy.

* Har mer enn 10.000 ansatte fra mer enn 85 nasjoner.

Om Germanischer Lloyd (GL):
* Selskapet ble stiftet som et skipsklassifikasjonsselskap i 1867 og har i dag 200 kontorer i 80 land. Hovedkontoret er i Hamburg.

* Det tyske selskapet tilbyr skipsklassifikasjon, verifikasjon og rådgivningstjenester til den maritime industrien, olje- og gassindustrien og innenfor fornybar energi.

* Siden 2007 har GL vokst gjennom oppkjøp, enten for å utvide tjenesteporteføljen eller for å øke den globale kapasiteten.

Om Mayfair (GLs eier):
* Mayfair er et familieselskap eid av de tidligere Tchibo-aksjonærene Günter Herz og Daniela

Herz-Schnoeckel.

* Günter Herz var konsernsjef i Tchibo Holding til 2001.

* Siden etableringen har Mayfair kjøpt store aksjeposter i Puma, Vapiano og Germanischer Lloyd. (Kilde: DNV).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere