RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gründerne i EdTech Foundry, fra venstre: Geir Sand Nilsen, Kristian Collin Berge, Xin Li, Are Almaas, Kenneth Lynne.
Gründerne i EdTech Foundry, fra venstre: Geir Sand Nilsen, Kristian Collin Berge, Xin Li, Are Almaas, Kenneth Lynne. Foto: Privat

Norske utdanningsgründere vekker oppsikt i utlandet

EdTech Foundry kan ha utviklet løsningen på problemene BI, UiO og mange utenlandske universiteter sliter med.
Sist oppdatert:

Dagens læringsplattformer engasjerer ikke studentene og behandler dem som passive mottakere, konkluderte Handelshøyskolen BI da de evaluerte hvilke digitale læringsmiljøer de trengte i 2020 for å kunne være en ledende tilbyder av utdanning.

- Brukerstatistikken viser at studenter kun bruker læringsplattformene når det er høyst nødvendig. Vi har kurs hvor aktiviteten i den gamle læringsplattformen er fullstendig fraværende eller all aktivitet flyttes ut til Facebook og andre sosiale medier, sier Erik B. Nilsen, rådgiver e-læring BI LearningLab.

Nilsen og kollegene hans kunne ikke finne noen interessante tilbydere av eksisterende læringsplattformer etter evalueringen og bestemte seg derfor for selv å skape løsningen de trengte.

Samarbeid med gründerbedrift
For om lag et år siden inngikk BI en avtale med EdTech Foundry, en norsk startup med et håndplukket gründerteam for å lage software til høyere utdanning. EdTech Foundry fikk tilgang på forskningsmateriale, studenter og forelesere

Fakta: BI LearningLab

Klikk for å åpne faktaboksen
 

BIs interne kompetansesenter for læring og IKT. Sparringspartner for faglig stab i alt fra aktivisering av studenter til praktisk bruk av programvare og video i undervisningen. http://www.bi.edu/learninglab

EdTech Foundry fikk også forskuddsbetalt lisensavgift til tross for at produkt Trive verken var påbegynt eller ferdig definert.

BI skal ikke eie tjenesten eller ta kommersielle beslutninger, men være med å utvikle løsninger som fremmer bedre læring. Skaleringen av produktet lar de være opp til gründerne i EdTech Foundry.

- Dette var absolutt den beste løsningen for oss. Vi får jobbe tett med å avdekke akkurat hva vi trenger samtidig som vi slipper å være ansvarlig for kommersialisering og videreutvikling. fortsetter, Erik B Nilsen.

Sommeren 2015 ble den første prototypen av Trive utviklet og lansert på BI ved studiestart høsten 2015. En ny og forbedret versjon ble introdusert til studiestart våren 2016.

Slik ser den siste versjonen av Trive ut.


Bytter ut Facebook med Trive
UiO har opplevd liknende utfordringer som BI når det gjelder læringssystemer, og fra dette semesteret involverer også universitetet seg i arbeidet med å utvikle Trive.

Trive skal testes i et kurs ved SV-fakultetet, hvor kursansvarlig Øivind Bratberg ser muligheten til å skape økt samarbeid og diskusjon mellom forelesningene, som han mener er en mangelvare i dagens systemer.

Fakta: Dette er Trive

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Trive er en ny digital læringsarena for høyere utdanning som skal øke studentenes engasjement og læring. Foreløpig testing viser at kurs som bruker Trive, har mangedoblet studentdeltakelse. Utviklet av Edtech Foundry i samarbeid med norske og utenlandske læresteder.

- Det eneste møtepunkt jeg normalt har med studentene i undervisningen, er forelesningene. Disse må jeg for det meste bruke til å gå gjennom pensum. Både studentene og jeg savner et sted hvor vi kan fortsette diskusjonen mellom sesjonene. Det er i dette tidsrommet at læringsaktivitetene og den faktiske læringen skjer, sier Bratberg.

I 2013 ble han kåret til beste underviser av studenter ved UiO, blant annet på grunn av sin bruk av sosiale medier i undervisningen.

- Jeg har brukt Facebook en del for å skape en arena for dialog med studentene, og for å åpne opp flere rom for diskusjoner og engasjement. Men et slikt medium vil alltid bare være no e som kommer i tillegg. Jeg er veldig spent på Trive som et pedagogisk verktøy, fortsetter Bratberg.

Signering av BI-avtale: Kristian Collin Berge, CEO EdTech Foundry, Are Almaas, utvikler EdTech Foundry og  Anne B. Swanberg, direktør LearningLab på Handelshøyskolen BI.

Utenlandske universiteter i kø
Gründerne i EdTech Foundry oppdaget tidlig i arbeidet med Trive at utdaterte læringsplattformer ikke et problem som er spesifikt for norske studieinstitusjoner. Gjennom utdanningsmesser i Europa har EdTech Foundry opprettet kontakt med en rekke europeiske universiteter som ønsker å teste Trive som læringsplattform.

Fakta: EdTech Foundry

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Startet av seriegründeren Geir Sand Nilsen, foreleser i entrerprenørskap på UiO, Kristian Collin Berge samt Are Almaas, Kenneth Lynne og Xin Li. Spesialiserer seg i å lage skalerbare it-systemer for høyere utdanning. Er aktuelle med læringsfeeden Trive som er live på BI, UiO og nå går internasjonalt. www.edtechfoundry.com

- Universitetet i Malaga i Spania gikk live med Trive i forrige uke som den første institusjonen utenfor Norge. Før vi har begynt salget og uten engang å ha satt opp nettside, har vi allerede universiteter fra mange land på venteliste. Universiteter fra Finland, Sverige, Danmark, Slovakia, Belgia og Latvia venter alle på å komme i gang, sier gründer Geir Sand Nilsen.

I november i fjor kom EdTech Foundry til semifinalen i pitchekonkurransen på Europas ledende startup-event Slush - i konkurranse med 1700 andre gründerbedrifter. De ble også finalist i «IBMs Startup Cloud Award» på samme event.

Geir Sand Nilsen på scenen under semifinalen i pitchekonkurransen i startup-eventet Slush i fjor høst.

Enormt marked
Markedet for læringsprodukter- og innhold er av Markets And Markets estimert til å stige til hele 446 milliarder dollar i 2020.

EdTech Foundry har foreløpig valgt å selge Trive med lisens, men vurderer å tilby det som et gratisprodukt ettersom man da kommer lettere unna lange anbudsrunder og andre byråkratiske hindre.

- Nøkkelen er at Trive skaper aktivitet og engasjement blant studentene. Klarer vi det, er det en rekke måter å finansiere rask vekst i brukermassen på, avslutter Sand Nilsen

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere