NA24.no


20 SELSKAPER: Undersøkelsen er gjort blant 20 flyselskaper som flyr mellom Europa og Nord-Amerika.
20 SELSKAPER: Undersøkelsen er gjort blant 20 flyselskaper som flyr mellom Europa og Nord-Amerika. (ICCT)

Norwegian forurenser minst på transatlantiske flygninger

SAS kommer ikke like godt ut av det.

International Council for Clean Transportation (ICCT) har undersøkt hvor mye drivstoff de ulike flyselskapene bruker tur/retur over Atlanteren, og hvor mye CO" som slippes ut som følge av disse turene.

På en tur fram og tilbake over Atlanteren slipper flyene ut i gjennomsnitt ett tonn C02 per passasjer. Det er like mye som en Toyota Prius slipper ut på ett år hvis du kjører 35 kilometer hver dag.

Med andre ord er det også en stor miljøgevinst å hente på å spare drivstoff på disse flyvningene.

Soleklar vinner

Norwegian er den soleklare vinneren i denne målingen med 40 pax-km/L (42 passasjerkilometer per liter).

Du kan se oversikten nederst i saken.

De store europeiske flyselskapene British Airways, Lufthansa og SAS, som står for 20 prosent av den transatlantiske flytrafikken, kommer nederst på lista.

Disse selskapene bruker 44 til 51 prosent mer drivstoff per passasjer enn Norwegian.

Avgjørende for drivstoff-forbruk

ICCT konstaterer fremhever to faktorer som mest avgjørende for drivstoff-forbruk.

Plassering av setene: Mens 14 prosent av setene er førsteklasse, står disse setene for i gjennomsnitt 33 prosent av utslippene.

Flytypens drivstoff-forbruk: Selskaper med nye fly, som Norwegian, har vesentlig mindre utslipp enn selskaper med gammel flypark.

Av mindre betydning er hvor mange seter som er fylt opp, og hvor mye bagasje passasjerene har med seg.

TOPP OG BUNN: Her ser du hvordan de20 flyselskapene gjør det i sammenligningen. Pax-km/L forteller hvor mange kilometer én passasjer blir fraktet på én liter drivstoff. Prosenten viser hvor mye mer enn Norwegian de respektive selskapene bruker. British Airways bruker altså 51 prosent mer drivstoff.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere