NA24.no

Norwegian må kutte enda hardere

Sist oppdatert:
Jakter nye kostnadskutt etter krevende konflikt.

Mandag er det klart at konflikten mellom flyselskapet Norwegian og fagforeningene Norwegian Kabinforening og Parat opphører. Streiken har kostet så mye at de innstiller en rekke avganger som en følge av svakere billettsalg.

- Har fagforeningene spilt hazard med sine medlemmers jobbsikkerhet?

- Ja. Ikke bare medlemmene, for den usikkerheten som skapes ved daglige streiketrusler er svært skadelig for alle som i dag har en trygg og god jobb i Norwegian.  I lys av dette skulle vi virkelig vært denne streiken foruten, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian i Nettavisen NA24.

Selskapet skal nå se nøyere på hvor de kan spare inn penger.

- Det betyr at vi må jobbe enda hardere for å kutte kostnader på andre områder, og det innebærer at vi må gå enda hardere etter deler av virksomheten som er ulønnsom, sier Skånvik.

Streiken avblåst
Etter at det ikke har vært kontakt mellom partene i lang tid ble forhandlingene gjenopptatt dagen etter 17. mai, etter at det hadde vært møte også 16. mai.

Fredag var administrerende direktør Bjørn Kjos på fest hos Petter Stordalen. Samme dag ble det igjen opprettet kontakt mellom partene.

Parat skal i utgangspunktet ikke ha ønsket å forhandle igjen, før to krav var innfridd; tariffavtale i morselskapet eller innføring av ytelsespensjon. Ingen av disse kravene er innfridd.

- Forhandlingene startet i går og har pågått gjennom natten, sier Skånvik.

Det viktigste kravet til de kabinansatte har vært at det skal være felles forhandlinger mellom de ansatte i Danmark og Norge. Grunnen til dette er at de da kan ta flere ut i streik og ramme selskapet hardere ved eventuelle konflikter. De har dermed ønsket at tariffavtaler skal skje i morselskapet.

Dette har imidlertid vært helt uaktuelt for flyselskapet.

Finansiering og fleksibilitet
Årsaken skyldes Norwegians satsing internasjonalt og den enorme flyordren selskapet har fått til. For å få banker og andre til å bidra med kjempefinansieringen på flere titalls milliarder kreves at det ikke er risiko og ukjente kostnadsforhold i morselskapet.

Ved å blant annet plassere pilotene i et selskap, de norske og danske kabinansatte i egne selskap og flyene i et eget, så blir dette gjort.

Anne-Sissel Skånvik sier at selskapet må se på hvilke deler av selskapet som er pengesluk.

Dette er viktig for at selskapet skal oppnå en tilstrekkelig gunstig finansiering for sin store flyordre.

Dersom det for eksempel blir avvikling i et av døtrene vil heller ikke flyene i lang tid bli bundet opp av et eventuelt bostyre. På denne måten kan også Norwegian stå fritt til å leie ut eller selge flyene ved en konflikt. 

Avtalen som nå er laget er en form for mellomting mellom hva Parat krevde og hva Norwegian tilbød. Men også da Norwegian overførte de kabinansatte i egne selskap, var det en overføring der all lønn og pensjon og andre gode fulgte med.

- Det blir separate tariffavtaler i de norske og danske selskapene. Men avtalen er slik at det ved en konflikt så skal tariffavtalen fortolkes i Norge, sier Skånvik.

Parat virker fornøyd.

- Vi har fått tariffavtaler som gir en felles overbygging for Norge og Danmark, og som er tilnærmet lik avtalen vi har hatt de siste fire årene. Prinsippet om norsk verneting, lovverk og forhandlingsordning har vært viktig for oss, og dette videreføres nå også for våre medlemmer ved basen i København, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud, i en melding.

Parat og forbundsleder Hans-Erik Skjæggerud har ikke ønsket en storstreik i Norwegian.

Pensjonsforlik
For to år siden ble pensjonene til alle ansatte i Norwegian endret. Man gikk over fra ytelsespensjon til en innskuddspensjon.

- Det er en beslutning selskapet har tatt for alle, enten man er kontoransatt, kabinansatt eller i ledelsen for den saks skyld. Store pensjonsutgifter er tyngende for bedriftene og det er jo ikke bare Norwegian som endrer pensjonsordning, det gjelder mange selskaper, sier Skånvik.

Den nye pensjonen er veldig god og en som de kabinansatte har ønsket å beholde.

Det de imidlertid har krevd er å få medbestemmelsesrett, slik at Norwegian ikke kan redusere innskuddsordningen på egenhånd.

- Avtalen nå er at vi skal involvere de tillitsvalgte grundig og gi en overgangsperiode dersom de blir aktuelt med fremtidige endringer av pensjon, men bedriften har fortsatt styringsrett, sier Skånvik.

Norwegian har imidlertid ikke noen planer om å endre satsene i ordningen.

Nulloppgjør
I takt med at Norwegian har blitt et stadig mer internasjonalt selskap blir det naturlig nok også nødt til å skjele mot nye konkurrenter og deres kostnader.

- 72 prosent av alle Norwegians flyvninger er internasjonalt og i direkte konkurranse med utenlandske selskaper. Norwegian brukte rett i underkant av 17 prosent på lønn, mens det ligger på 11 til 12 prosent blant lavprisselskapene i Europa. Det kan ikke fortsette. Derfor vil de få flere og flere ansatte utenfor Norge fremover, sier Kenneth Sivertsen, analytiker hos Arctic Securities, til Nettavisen NA24.

Da Norwegian meddelte at de skulle flytte de kabinansatte over i nye selskaper, ble det også signalisert at alle goder skulle videreføres. Den nye avtalen nå innebærer ingen endring på dette.

- Økonomisk sett er nok dette et nulloppgjør, sier Skånvik.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere