NA24.no

Foto: Paul Kleiven (NTB Scanpix)

Norwegian skrur opp gebyrene

Sist oppdatert:
Prisene hopper opp til 42 prosent - men noen vil spare penger!

Norwegian melder mandag at de allerede fra torsdag i forrige oppjusterte gebyrene for det de omtaler som «valgfrie tilleggstjenester». Dette handler primært om å selv velge sete og innsjekking av bagasje.

Likere prisstruktur

Selskapet har forskjellige prisnivå på forskjellige ruter, og med den nye prisendringer får de en mer lik prisstruktur. Tidligere har ruten Oslo-Bergen hatt vesentlige lavere priser enn for eksempel Oslo-Tromsø, men nå lager de felles prisstruktur for flyginger i Norge og Sverige.

Samtidig innføres det tre prisnivåer på europeiske flyginger, basert på distanse - samt en vesentlig høyere pris på langdistanseflygingene.

Ny plusstjeneste

Sammen med de nye prisene på bagasje og prise, innfører de en «plusspakke», som gir deg både forhåndsvalgt sete og bagasje. Den nye plusspakken gir en rabatt i forhold til å kjøpe de andre tjeneste hver for seg, og på noen utvalgte strekninger fører faktisk plusspakken til lavere priser enn tidligere. Størst besparelse er det på flygingene til Sverige.

Ved å øke gebyrene på enkelttjenester, men holde relativt uendrede priser på totalpakken fra tidligere, er målet at samlepakken skal få folk som tidligere bare har bestilt én av delene å betale for begge, og dermed skape merinntekter.

Under kan du se eksempler på hvordan gebyrendringene slår ut.

Norwegian henviser overfor Nettavisen NA24 til selskapets melding på sine nettsider om prisendringen, og ønsker ikke å kommentere hvor mye de regner med å tjene på endringen.

- Vi er et børsnotert selskap og kommenterer ikke på forventede inntekter, sier informasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere