NA24.no

Norwegians baser i Norge og København blir rammet ved en eventuell streik fra onsdag morgen.
Norwegians baser i Norge og København blir rammet ved en eventuell streik fra onsdag morgen. Foto: Paul Kleiven

Norwegian stenger nettsiden etter supertilbud

Sist oppdatert:
Elleville tilstander.

Norwegian innkalte til pressekonferanse i forrmiddag hvor selskapet informerte om de nye langdistansenrutene.

Som Nettavisen NA24 skrev tidligere torsdag, begynner Norwegian å fly direkte på strekningene Oslo - Bangkok og Oslo - New York i månedsskifte mai/juni.

- Dette er en stor og viktig milepæl i selskapets historie og jeg er svært glad for at det nå er mulig å bestille de første billettene med Norwegian til New York og Bangkok. Vi ser fram til å ønske velkommen om bord i vår splitter nye Boeing 787 Dreamliner, det mest moderne og teknologisk avanserte langdistanseflyet som er i produksjon i dag, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Denne reklamen ble lagt ut på Norwegian på torsdag.
Denne reklamen ble lagt ut på Norwegian på torsdag.

Prisen på turene vil begynne på 2.000 tur/retur Oslo - New York, mens til Bangkok vil det koste 3.000 turretur.

Nettsiden knelte av pågangen
På grunn av mye trafikk på nettsiden, falt den ned ved 12-tiden torsdag.

- Grunnen er at trykket på siden ble enda større enn vi forventet og serveren knelet. Det må vi bare beklage, men vi har satt alle tilgjengelige ressurser på for å få ordnet det, opplyser Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør, til Nettavisen NA24.

Hun avviser at de har stengt sidene selv for å få større mediedekning.

- Selvsagt ikke. Vi selger jo ikke en eneste billett den tiden sidene er nede og det gjelder jo også alle de andre rutene. Nå skal forresten sidene være ok igjen - vi måtte ta dem helt ned i cirka 10 - 15 min for å få bukt med det.

Uansett har de nye billigbillettene gått unna som hakka møkk.

- Flere tusen, men jeg har ikke eksakt tall.

Mange som logget seg inn fikk følgende melding.
Mange som logget seg inn fikk følgende melding.

Torsdag ettermiddag måtte de til slutt stenge for bestillinger.

- Kjære kunde, grunnet ekstrem pågang, stenger vi nå nettsiden i en kort periode for å øke kapasiteten og stabiliteten. Vi forstår at det er frustrerende å ikke få bestilt sin drømmereise, men etter kort tid håper vi at vi kjører som normalt, opplyser selskapet på siden.

- USA til 2.000

Til Nettavisen NA24 i forbindelse med «Det Store Intervjuet» i januar, uttalte Mr. Norwegian, konsernsjef Bjørn Kjos, at han ville selge turretur biletter Oslo - New York for under 2.000 kroner.

- Langdistanserutene blir helt klart billigere. Jeg har lovet å fly til New York for 2.000 kroner og det skal jeg klare, sa Kjos.

LES HELE INTERVJUET MED BJØRN KJOS HER:

Norwegians første 787 Dreamliner leveres i april 2013, mens fly nummer to og tre leveres i henholdsvis juni og november samme år. Deretter leveres fire fly i 2014 og ett i 2015.

Norwegian vil fly ha tre flyvninger fra Oslo til New York i uka, tirsdager, torsdager og søndager. Også Bangkok vil få tre flyvninger fra Oslo, på mandager, onsdager og lørdager.

Også fra Stockholm vil Norwegian åpne direkteruter til de to destinasjonene, tre ganger i uken.

Enormt flykjøp
I slutten av januar i år offentliggjorde Norwegian tidenes største flykjøp til en listepris på hele 127 milliarder kroner. Trolig betaler ikke Norwegian mer enn rundt 70 milliarder for dem.

Avtalen med Boeing innebærer kjøp av 122 fly: 100 Boeing 737 MAX8 og 22 Boeing 737-800, samt en opsjon på ytterligere 100 fly.

Samtidig kjøper Norwegian 100 Airbus A320 neo og opsjon på 50 fly av samme type. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus.

Kjos sa videre i «Det Store Intervjuet» at Norwegian i 2007 analyserte hvilken konsekvenser det ville få for selskapet hvis oljeprisen var rundt 120 dollar fatet i 2012

- Med null fornying av flyparken ville vi hatt 500 millioner kroner i merkostnader på flybensin alene og det hadde jo ikke gått, sa Kjos.

- Husk at vi er blant de beste i klassen, tenk på de som har enda eldre fly. De har glatt én milliard i ekstrautgifter på bensin, fortsatte Kjos.

- SAS har jo en mye eldre flypark?

- Jeg hadde aldri klart å tjene penger på flyparken til SAS. Aldri, sa Kjos.

Vinglede
Norges største ordre ble til over litt god vin i Frankrike. Styreformann Bjørn Kise og Kjos var på ferie da Kise luftet ideen.

- Stemmer det. Vi må hele tiden tenke offensivt. Bjørn og jeg snakker mye om strategi. Skal vi lykkes må vi tenke stort, sa Kjos.

Asia blir vekstområdet fremover så Norwegian kommer til å åpne flere ruter østover blant annet til Kina.

- If you can’t beat them, join them, er det noe som heter, sa Kjos.

Han sikter da til at målgruppen ikke bare blir skandinavere som skal til Asia, men asiatere som skal Europa.

- Husk at mellomklassen i Kina øker med 60 millioner mennesker årlig. De skal ut og fly, og mange skal til Europa, sa Kjos.

Flyselskapet fornøyd med egne resultater.

- Beste kvartal noensinne
Flyselskapet kom torsdag med resultat for tredje kvartal.

«Norwegian med beste kvartalsresultat noensinne», melder selskapet selv.

Resultatet før skatt et på nærmere 900 millioner kroner. Dette er selskapets beste resultat frem til nå, og en forbedring på 187 millioner fra året før. Nye fly har spart selskapet for 28 millioner kroner i drivstoff sammenlignet med samme kvartal i fjor. Innsparingene selskapet selv gjør blir motvirket av en ekstraregning på 25 millioner kroner som følge av flygeledermangelen hos Avinor.

Norwegian fraktet nærmere 5,2 millioner passasjerer i 3. kvartal 2012. Det er 580 000 flere enn i fjor, også det ny rekord for selskapet. Kvartalet er også preget av en høy fyllingsgrad på 82 prosent. Hver passasjer fløy i snitt lenger hvilket reflekteres i at passasjertrafikken (RPK) økte med hele 17 prosent i 3. kvartal, mens setekapasiteten (ASK) gikk opp med 20 prosent.

Fornøyd Kjos
- Vi er svært godt fornøyd med dette resultatet som er det beste vi har levert i absolutte kroner. Tallene viser også at kapasitetsveksten har vært godt tilpasset markedet. Fyllingsgraden holder seg høy og trafikkveksten er meget god, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

- Vi har hatt en del nødvendige kostnader dette kvartalet knyttet til etablering av nye baser i Thailand og i Spania, samt økt produksjon i Danmark etter at Cimber gikk konkurs. Kostnader knyttet til selskapets vekst er vi beredt på, men regningen for flygeledermangelen hos Avinor i sommer er det ikke riktig at vi skal ta, sier Kjos

Det har ikke lyktes Nettavien NA24 å komme i kontakt med Norwegian-ledelsen torsdag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere