NA24.no


Norwegian bestiller 19 nye Boeing Dreamliner 787-9 - en større utgave av dagens 787-8.
Norwegian bestiller 19 nye Boeing Dreamliner 787-9 - en større utgave av dagens 787-8. Foto: Stephen Brashear (AFP)

Ny gigantordre fra Norwegian til Boeing

Sist oppdatert:
Norwegian utvider langdistanseflåten med 19 Boeing 787-9 Dreamliner.

Norwegian satser videre i det internasjonale markedet og utvider langdistanseflåten med 19 Boeing 787-9 Dreamliner. Det skriver Norwegian i en pressemelding kort tid etter at selskapet meldte om rekordoverskudd i tredje kvartal.

Dette er den største enkeltbestillingen av Boeing 787-9 Dreamliner i Europa. Norwegian har i dag åtte fly av typen 787-8 Dreamliner i drift, samt 11 av den noe større Boeing 787-9 i bestilling. Med dagens ordre vil Norwegian ha en langdistanseflåte bestående av 38 Dreamlinere innen 2020.

Avtalen inneholder også kjøpsopsjoner på ytterligere ti fly av samme type.

De nye flyene har lengre rekkevidde, flykroppen er lenger og det er plass til 53 flere seter.

Flyene i den nye bestillingen vil bli levert fra 2017. Det er Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Limited (AAA) som skal eie flyene.

- Denne bestillingen på 19 nye Dreamlinere er en stor milepæl for Norwegian. Med de nye flyene kan vi lansere en rekke nye ruter til reisende over hele verden. I løpet av to år med langdistanse har fyllingsgraden om bord i snitt ligget på over 90 prosent, noe som beviser at det har vært et stort behov for billige billetter mellom Europa og USA og Europa og Asia. Det behovet kommer definitivt til å bli enda større fremover. For å kunne vokse og dermed styrke vår konkurransekraft, er Dreamlineren helt avgjørende. Ikke bare har flyet lavt drivstofforbruk og lavere utslipp, men er i en særklasse når det gjelder passasjerkomfort, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere