NA24.no

Foto: Anders Røeggen (Nettavisen)

Nye flyvaner - billige billetter

Sist oppdatert:
Men Airbus tror det bare blir flere gebyrer i framtiden.

Finanskrise og høy oljepris gjør ikke at Airbus ser negativt på framtiden. Etter en tøff periode spår de en ny vår for flytrafikken – og den varer i alle fall 20 år fram i tid.

Flere norske fly

- Norge er allerede på topp i forhold til antall flyreiser per innbygger, men veksten vil på ingen måte stagnere, sier Andrew Gordon, markedsanalytiker i Airbus.

Passasjertrafikken til og fra Norge har i perioden fra 2000 til 2009 økt med utrolige 68 prosent. Lite tyder på at veksten vil avta nevneverdig, og Airbus spår at Norden vil ha 50 prosent flere passasjerfly i 2028.

Dette gjelder fly med 100 seter eller mer, og gjelder en økning av flyparken fra 319 til 488. Da vil 235 av dagens fly være tatt ut av drift, 75 solgt til andre flyselskaper og ni vil fortsatt være i drift.

Målet er at skandinaviske flyselskaper skal investere nærmere 150 milliarder kroner i nye og energieffektive fly som forurenser mindre.

Billige turer og mange gebyrer

Dette lover selvsagt godt for flyprodusenten, men Gordon tror også flypassasjerene vil nyte godt av økt trafikk.

- Det vil fortsatt være billige flybilletter. Passasjerene er veldig opptatt av priser og det må flyselskapene forholde seg til. Det handler også om å først få passasjerene inn i flyene, for deretter å øke prisene gradvis.

Gordon tror det fortsatt må mye fantasi til for å få flere flyselskaper til å tjene mer penger.

- Gebyrer vil det bare bli flere av og omfanget vil presse seg fram.

Flyanalytikeren trekker gjerne fram et eksempel, der han presiserer at flere vil kunne benytte seg av muligheten til å bestille flere flyseter. Å ha en hel rad for seg selv tror Gordon blir mer vanlig på lengre flyvinger.

Dette vil også gjelde norske flypassasjerer, som de siste årene har stått for en markant økning i avganger mot Asia og Midtøsten.

På verdensbasis viser tallenes tale at flytrafikken nærmest er friskmeldt. I februar økte passasjertrafikken med 4,4 prosent.

Ikke så langt unna ferske tall fra flyplassen på Gardermoen: Totalt reiste 1.326.979 passasjerer til og fra Oslo Lufthavn (OSL) i februar 2010. Det er 65.472 eller 5,2 prosent flere enn i februar 2009. Trafikken økte med 5,7 prosent på innland og 4,7 prosent på utland.

Flere reisemål

I framtiden tror Airbus at økningen vil komme over et større nedslagsfelt.

- 92 prosent av trafikken går i dag mellom 37 storbyer. I 2028 vil antallet destinasjoner være økt til 82 byer, forklarer Gordon.

Under sin presentasjon av flytrafikkens framtid i Oslo tirsdag, ble også miljøaspektet kommentert.

Airbus og resten av industrien er klar over at flytrafikken står for 2 prosent av verdens CO2-utslipp, men samtidig mener de alternativet vil kunne gjøre mer skade.

- Flytrafikken holder liv i en god del av verdensøkonomien, presiserer Daniel Carnelly, Airbus-konsernets sjef for produkter.

Les også:Airbus vil være miljøgigant

Han mener bevisstheten rundt grønnere fly også er med på å bidra til vekst i trafikken. Flyene trenger mindre drivstoff, og CO2-utslippene blir stadig mindre. I tillegg til fysiske forandringer på flykroppen, jobber også bransjen med teknologiske løsninger som gjør flyturen mer effektiv.

Airbus har fått mye publisitet siden den første turen med gigantflyet A380 i august 2008. Tre millioner passasjerer har så langt tatt turen, og miljøeffekten viser seg å være stor. I forhold til konkurrentene er drivstoffeffektiviseringen 17 prosent bedre per passasjer.

Les også:Jomfrutur for luksuskjempe

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere