RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nye kanaler tar kaken

Sist oppdatert:
Store tv-kanaler taper seere til de nye småkanalene.

Det siste året har den norske tv-kanal-floraen vokst betraktelig. Det går utover de fire største tv-kanalene.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

De største kanalene er fortsatt størst, men de må kjempe for andelene sine i det nasjonale tv-universet. For i løpet av 2006 og 2007 har NRK1, TV 2, TVNorge og TV3 fått konkurranse fra TV2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Filmkanalen, FEM, NRK3, Viasat 4 og et omprogrammert NRK 2.

Største taper
Den siste uken er den første med alle de nye kanalen på plass, og det er tydelig at de store kanalene må kjempe for andelene sine.

NRK1, TV 2, TVNorge og TV3 taper alle andeler. Spesielt går det utover NRK1 som taper hele 4,3 prosent av markedsandelene sine sammenlignet med samme periode i fjor.

- Jeg tror det i all hovedsak handler om programinnholdet på NRK1, som at vi blant annet satte i gang Gullrekka en uke senere i år enn i fjor. Og så taper man nok noe til andre småkanaler, forklarer Kristian Tolonen i NRK Forskning.

Tolonen tror likevel ikke at de store kanalene er det som først vil lide i andelskampen med nisjekanalen. Der kan det virke som om han tror nisjekanalene vil slite mer.

- De nye kanalene tar en liten bit, så det plass til dem dersom de nøyer seg med litt plass, sier han.

Dobler
Discovery Channel er på mange måter den store vinneren. Kanalen øker andelen sin med 0,6 prosent til 1,5 prosent. Sammen med søsterkanalen Animal Planet har Discovery Networks en andel på 2,2 prosent hvilket er en dobling fra samme periode i fjor.

- Det er glad for. Vi satser veldig i det norske markedet og har foretatt flere grep med norske stemmer og egenreklamer. Vi er inne i en fase med lokal markedstilpasning for å møte de norske seerne. Vi ønsker å være en av de norske topp ti-kanalen og nå har vi satt oss noen ambisiøse mål i 2007 som det synes som vi klarer, markedssjef i Discovery Channel Norge, Rickard Lawson.

- Hvor skal dere ta seerne fra?

- Jeg har veldig troen på nisjekanaler i det nye markedet med flere kanaler. Jeg tror at de som blir taperne er kanaler som ikke har en klar identitet og profil. For nisjekanaler bygger opp en sterkere lojalitet til seerne. Så jeg vil ikke peke på noen konkrete, men

Komplimenterer
TV3 taper markedsandeler, men samtidig har kanalen fått en søster i Viasat 4 som har økt andelene til eieren MTG i det norske fjernsynsuniverset. For Viasat 4 har tatt over for ZTV og oppnådde en markedsandel i sin første leveuke på 1,4 prosent.

- Det vi er opptatt er å øke med TV3 og Viasat 4 kontra TV3 og ZTV er å øke den felles markedsandelen, og det har vi gjort etter at Viasat 4 kom på lufta. Det er en fin start på den komplementære satsingen vår, sier informasjonssjef i TV3 og Viasat 4, Glenn Ø. Støldal, til NA24 Propaganda.

Tar fra hverandre
Hos TVNorge er situasjonen mer eller mindre på stedet hvil. Mens TVNorge har mistet 0,5 prosent av andelen sin år mot år, har søsterkanalen FEM klart en tilsvarende andel i sin første leveuke.

- Jeg tror det er for tidlig å ta noen konklusjoner ut av det. Det må gå lengre tid før vi kan se noen trend i tv-tittingen og hvor seerne kommer fra eller går til, sier fungerende informasjonssjef i TVNorge, Ingerid Medhus.

- Hvilke forventninger har dere til fellesandelen til TVNorge og FEM?

- Dette blir veldig tilfeldig fordi det er en premiereperiode. Det tidsintervallet er for lite til å dra de store konklusjonen. Ambisjonen min er at totalen skal øke, men vi vet fra andre land at nisjekanalene tar over seere fra de store og derfor har man nisjekanalstrategien. For da beholder man egne seere og i så måte

Nisjeprodusenten
TV 2 har det siste året stått for storproduksjon av nye tv-kanaler det siste halvannet året. Først ble TV 2 Zebra fuglen Føniks på TV 2 Xtras ruiner, deretter kom TV 2 Filmkanalen. På nyåret gikk startskuddet for TV 2 Nyhetskanalen og ikke lenge etter var TV 2 Sport på luften.

Og nisjekanalene synes å være heldige for TV 2 å ha, for mens moderkanalen har mistet andeler år mot år, har småkanalene sørget for at TV 2 Gruppen opprettholder sin samlede andel.

- Vi tror at TV 2 skal klare mer eller mindre opprettholde markedsandelen, mens de nye kanalene skal kunne ha et vekst potensial. Det betyr jo da, dersom det slår til, så vil TV 2 Gruppen være styrket. Det er riktig at ideen med småkanalene vare å styrke TV 2 Gruppen, for vi ser det andre ser at markedet blir mer fragmentert. Og seingen vil måtte spres på flere kanaler enn tidligere, sier researchsjef i TV 2, John Rickar Hewitt.

TV 2 Sport regnes ikke med i denne andelen til TV 2 Gruppen.

I desember kommer NRK med sin barnekanal NRK Super. Også TV 2 går svanger med planer om en egen barnekanal.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere