NA24.no

Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO
Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO Foto: Helge Wekre, NA24

Nytt håp for medie-Norge

Sist oppdatert:
Endelig selger mediene annonser igjen.

Annonsemarkedet har økt med 7,2 prosent i første halvår sammenliknet med samme periode i for. Det viser tall fra Nielsen Media Research ifølge E24.

Radiokanaler, kinoer og butikker har spesielt god grunn til å juble, som har hatt størst vekst i annonsesalget.

VM gir TV-løft
Produktsjefen i Nielsen Media Svend Dybdahl mener tallene for TV-selskapene er spesielt hyggelige.

- TV går opp en del. Der har nok fotball-VM hjulpet til. Folk ser vanligvis ikke så mye på TV ellers om sommeren, noe som gjerne gjenspeiles i reklameomsetningen, sier han til E24.

20 prosent økning
Radio og kino trekker de lengste stråene, der annonsesalget har økt med henholdsvis 20 og 18 prosent ifølge tall mediebyråforeningen Mio skal legge frem i august.

- Vi opplever at den kanalen som vokser sterkest er kino, men de hadde en kraftig tilbakegang i fjor. Så har TV, radio og ikke minst Internett størst fremgang nettomessig, sier styreformannen i Mio Arne-Inge Christophersen til E24.

Tallene til Nielsen er basert på registrerte reklamer, mens Mios tall er basert på innrapporterte solgte annonser gjennom mediebyråene.

Milliadromsetning
Det har blitt omsatt for over 13 milliarder kroner, målt i brutto annonsepriser, under årets første halvår. TV og avis omsetter fremdeles klart mest i annonser, som er i milliardklassen.

Ifølge Mio går det ikke like bra med annonsesalget ukepresse og fagblader, som går litt tilbake.

Få bedre råd med Nettavisens tjenester:

Minstrøm:Bytt strømleverandør og spar tusener.

Minrente:Bytt bank og spar minst 5000 kroner i året.

Mittoppdrag:Få tilbud fra håndverkere.

(Tjenestene er gratis for Nettavisens lesere)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere