NA24.no

(Scanpix/Montasje)

Obama knuser Halvorsen

Sist oppdatert:
Barack Obama feier alle av banen i dekningen av den amerikanske nominasjonskampen i norsk presse.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Den amerikanske valgkampen er «hot stuff» i landets papir- og nettspalter om dagen og øverst på omtaletronen regjerer Barack Obama.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Med sine 18.508 artikler så langt i år, nesten 12 artikler daglig, er han mer populær en noen av våre fremste statsråder.

Det viser en undersøkelse medieanalytiker Tommy H. Brakstad har utført for NA24 Propaganda.

Elsker amerikansk valgkamp
- Det er ingen tvil om at den amerikanske valgkampen er populær i norske medier. Obama er til og med mer pop enn vår egen visestatsminister, finansminister Kristin Halvorsen, som til sammenligning er omtalt 11.457 artikler så langt i år. Altså drøye 7.000 omtaler mindre enn Obama, sier Tommy H. Brakstad til NA24 Propaganda.

Heldigvis er Kristin Halvorsen flinkere til å få sine meninger på trykk sammenlignet med Obama. Med nesten 3.000 sitater på trykk er det et godt stykke igjen for Obama. Han siteres litt under halvparten sammenlignet med vår egen finansminister.

Hillary er også flinkere enn omtalekongen, Obama, med 1.748 sitater på trykk. Mens John McCain er langt unna alle med sine 789 sitater på trykk.

Tanta liker Obama
VGs nettutgave skriver mest om demokratenes to kandidater, men omtaler allikevel Obama noen ganger flere enn Clinton. Under topp ti for dem som skriver mest om Obama tar Aftenpostens nett og papirutgave henholdsvis 2. og tredje plassen. Til sammenligning havner kun nettutgaven til Aftenposten blant Hillarys topp 10.

- Foruten hovedstadsavisene er det trønderne og sørlendingene som har kunnet lese mest om de begge. Bergensavisen og Vårt Lands nettutgaver har også gitt de to kandidatene masse skjermmillimeter, utdyper Brakstad.

Siden Obama lanserte sitt kandidatur har både han, Hillary og John McCain fått mye oppmerksomhet.

- Det er helt klart at kampen mellom Clinton og Obama har vært interessant for norske medier de siste månedene. Litt overraskende er det at siden lanseringen av sine kandidatur i begynnelsen av 2007 og relativt beskjeden mediedekning samme år, er de begge mer omtalt enn vår egen helseminister, sier Brakstad.

Full forvirring
Nyhetsbyrået AP meldte tirsdag ettermiddag at Hillary Clinton i løpet av kvelden kommer med en uttalelse om at Barack Obama har nok delegater til å vinne nominasjonsvalget. Det betyr med andre ord at hun trekker seg.

Men kort tid etter at dette ble kjent, gikk Clintons kampanjesjef ut på CNN og avkreftet meldingen.

- Absolutt ikke. Det er 100 prosent feil, sa Terry McAuliffe.

- Ingen har det nødvendige antallet delegater for å vinne nominasjonen ennå. Det gjenstår to stater og kampen fortsetter, fortsatte McAuliffe.

En milliard i reklame
Tirsdag ble det også kjent hva de amerikanske presidentkandidatene har brukt på tv reklame så langt i valgkampen. Til sammen har det blitt brukt 201 million dollar eller litt over en milliard kroner.

Dette er ny rekord.

Det er de to ledende demokratiske kandidatene som først og fremst er ansvarlige for pengebruken, men også her regjerer Obama høyest på pallen.

Barack Obama har brukt 78 millioner dollar eller 400 millioner kroner på tv reklame i valgkampen. Til Hillary Clintons kampanje har det til nå gått med 49 millioner dollar eller drøye 250 millioner kroner.

John McCain har ikke brukt «mer» enn 11,1 millioner dollar eller nærmere 57 millioner kroner. Mitt Romney brukte hele 31,7 millioner dollar eller mer enn 159 millioner kroner før han droppet ut 7. mars, ifølge USA Today.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere