NA24.no

(Crestock/Nettavisen)

Oi, snakk om TV-smell!

Sist oppdatert:
Når HD-sendingene nå virkelig begynner å komme, synker salget av flatskjermer betydelig.

GRAND HOTEL (Nettavisen): Tirsdag la bransjeforeningen Elektronikkbransjen fram den årlige statistikken for salg av elektronikkprodukter i Norge.

Etter at 2009 var året der både finanskrisen slo inn for alvor her i landet, samtidig som det også var året da en klatret tilbake mot en normalsituasjon, var det stor spenning rundt hva som faktisk var nordmenns store behov for flatskjermer, mobiltelefoner og andre duppedingser.

Og ikke overraskende var tallene stort sett negative. Spesielt merkbart var det kraftige fallet i salget av flatskjermer.

- Totalmarkedet er ned rundt 11,5 prosent, og det betyr at vi er tilbake på 2005-nivå. Men det er viktig å få med at spillkonsoller og tilbehør ikke er med i tallene, og det ligger rundt fem milliarder også der, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke på tirsdagens pressekonferanse.

Smell i TV-salget
- Verst gikk det ut over video- og TV-markedet, som falt over 20 prosent, sier Bjørke.

Men ting ble ikke fullt så ille som en hadde fryktet. I januar regnet en med å selge rundt 550.000 TV-er i 2009, men det ble 601.000.

- Spådommene ble gjort til skamme, i positiv forstand, sier kommunikasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

Fordelingen mellom LCD og plasma er fortsatt rundt 80/20, der bare 10 prosent av LCD-skjelmene faktisk var den nye typen LED-belyste skjermer.

OL i HD
NRK begynner sine HD-sendinger under Vinter-OL, og vil med det virkelig sparke i gang HD-satsingen i Norge - til tross for at både TVNorge og TV 2 har hatt begrensede sendinger en stund.

Og det kan godt hende at det har vært lurt av nordmenn å holde litt tilbake på flatskjerminnkjøpene. Til våren vil 3D-TV-ene virkelig begynne å gjøre sitt inntog, og Canal Digital tror de vil kunne begynne å tilby 3D-sendinger i 2011. Allerede under fotball-VM til sommeren vil halvparten av kampene produseres i 3D.

For å få utbytte av 3D-sendinger, trenger du en ny TV.

Les også: Skal sende fotball-VM i 3D

Flere mobiler
Salget av mobiltelefoner holdt seg relativt jevnt, og det ble rapportert en rekord i antall telefoner som er solgt.

2.365.000 mobiltelefoner ble solgt i 2009, som var en økning på neste 4 prosent – mens bransjen hadde trodd på et fall på hele 10 prosent.

- Vi kan ikke forvente at markedet vil gå videre opp fra dette nivået, heller at det går noe ned, sier Andersen.

Som en liten kuriositet kan det nevnes at hele 20 prosent av telefonene som ble solgt faktisk ikke hadde kamera.

Blu-ray er i ferd med å ta av
Blu-ray har fått en ganske trang fødsel, men nå begynner det å løsne skikkelig for HD-formatet.

I 2009 ble det solgt hele 81.000 rene Blu-ray-spillere. I 2008 var tallet bare 30.000.

De siste tallene viser at det i tillegg ble solgt 95.000 PS3-konsoller, som også kan spille Blu-ray-filmer, og det er nå rundt 200.000 PS3-spillere i norske hjem, i tillegg til 121.000 Blu-ray-spillere.

Med over 2 millioner HD-skjermer i de norske hjem skulle det kanskje bare mangle at mange ønsker seg spillere som faktisk lar HD-skjermene få vise seg fra sin beste side.

Ifølge Faro Journalen ble det i 2009 solgt 1.146.000 Blu-ray-filmer, og det står nå for 7,5 prosent av salget av film. I 2008 var tallet bare 2,7 prosent!

Digitalradio
DAB-markedet er fortsatt i vekst, men er et svært lite marked i forhold til FM-salget. Totalt ble det solgt 66.000 DAB-kompatible enheter, inkludert i bil. Totalt ble derimot solgt 729.000 radioer i Norge.

- Er ikke 66.000 av 729.000 ganske lite?

- Jo, det kan du kanskje si, det er din vurdering – men det er mye mer enn 42.000 som det var året før, svarer Andersen på Nettavisens spørsmål.

Elektronikkbransjen tror ikke DAB kommer til å bli stort før en får en slukkedato for FM-nettet. DAB-nettet har også et vesentlig problem at det bare er P4 og NRK som har sendinger digitalt.

MP3
Mobiltelefoner er i ferd med å ta over en stadig større andel av det bærbare musikkmarkedet.

Antall rene mp3-spillere som er solgt i Norge gikk ned fra 400.000 til 300.000, og bransjen tror markedet kommer til å holde seg omtrent på det nivået.

Færre, men dyrere kameraer
Trenden med at salget av kompaktmarkedet blir stadig mindre.

Total falt antall enheter i 2009 fra 542.000 til 518.000 kameraer, men når vi først slår til så kjøper vi mye dyrere kameraer. Vi brukte i 2009 20 prosent mer på et speilreflekskamera, mens vi la på rundt en hundrelapp i snitt på kompaktkameraene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere