NA24.no

FÅR LOV LITT TIL: Men snart må One Call bytte slagord.
FÅR LOV LITT TIL: Men snart må One Call bytte slagord. Foto: Skjermdump

One Call får bruke omstridt slagord

Sist oppdatert:
Forbrukerombudet snur, men bare for en kort periode.

Inntil videre kan mobilselskapet bruke slagordet «like bra – bare billig». Det skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Men ombudet stiller krav. I reklamen må selskapet nå opplyse at det er 3G de tilbyr, hastigheten kunden kan forvente, og at opplevd hastighet vil variere.

- Villendende

Bakgrunnen for saken er en klage fra Chess til Forbrukerombudet på One Call sin bruk av slagordet «like bra – bare billig». Selskapet mener markedsføringen er villedende fordi One Call fremdeles ikke tilbyr kundene 4G, noe flere av konkurrentene gjør.


Objektivt sett er ikke 3G like bra som 4G, og Forbrukerombudet mente reklamen fra One Call var villedende.

Ombudet har likevel konkludert med at brukeropplevelsen til One Call sine kunder per i dag kan være eller er like god som konkurrentene som tilbyr 4G. Dette skyldes både at utbredelsen av telefoner som støtter 4G fremdeles er relativt lav, og at 4G-dekningen fra de andre operatørene framleis ikke er så god som den etterhvert skal bli.

- Langt dårligere

– Om kort tid vil derfor brukeropplevelsen være langt dårligere med 3G enn med 4G. One Call har signalisert at de vil tilby 4G til kundene sine i løpet av høsten, og dette er avgjørende for at de i framtida skal kunne nytte slagordet i markedsføringen, seier Nergård.

Selskapet har i et møte med Forbrukerombudet bekrefta at de vil følgje krava fra ombudet.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere