NA24.no

Over 50 busser skal rett i kverna

Sist oppdatert:
Fra tirsdag 1. juli er ikke en eneste en av bussene som går i drammensdistriktet bra nok.

(Drammens Tidende): Over natten forsvinner samtlige blå busser. Etter denne datoen er det gule og grønne busser som gjelder, og samtlige er splitter nye.

Nettbuss AS vant bussanbudet i drammensdistriktet, som begynner å gjelde fra denne datoen. Og på grunn av kravene kollektivselskapet Brakar stilte i anbudsutlysingen må Nettbuss kjøpe alt materiell nytt. Prislapp for 91 nye busser: Ca 200 millioner.

Lite etterbruksmarked

Etterbruksmarkedet for busser er blitt svært lite. For det er ikke bare Brakar som stiller krav i anbudskonkurranser. Det gjør alle kollektivselskapene.

– Derfor blir det mer og mer begrenset hva man kan bruke av gammelt materiell, sier teknisk direktør i Nettbuss Sør AS, Morten Kjelland til Drammens Tidende.

– Men noe kan gjenbrukes. I dette tilfellet kommer halvparten av bussene til å bli brukt i andre avdelinger hos Nettbuss, eller solgt til andre busselskaper, enten innenlands eller i utlandet, legger han til.

Fra to til 14 år gamle

De eldste av de 110 bussene som ikke lenger har noe liv i drammensdistriktet er 2000-modeller. De nyeste er fra 2012. Siden Nettbuss visste at nytt anbud betyr nye krav har de kjøpt få nye busser de siste par årene.

De fleste bussene som skrotes er av de eldste, men fullt ut brukbare. Ifølge Morten Kjelland er det vanskelig å fastslå verdien på bussene som nå havner på de evige bussmarker. Restverdi regnskapsmessig er én ting, markedsverdien noe helt annet.

Administrerende direktør i Nettbuss Sør AS Ole Engebret Haugen sender ikke bussene til opphogging med gråten i halsen. For mange av dem har virkelig gjort nytten sin.

– Noen har gått over en million kilometer etter tolv år med bykjøring, forteller Haugen.

Ny runde neste år?

Men Nettbuss-sjefen er mer betenkt på det samfunnsøkonomiske ved utskifting av bussparken i andre tilfeller, hvor det ikke er snakk om slitne bybusser.

Saken fortsetter under bildet.

OPPGRADERER: Morten Kjelland (t.v.) og Ole Engebret Haugen kjøper nye busser.


I fjor måtte Nettbuss skifte ut alle bussene i Modum-distriktet etter å ha vunnet anbudet der.

Fakta: Spesifikke krav gir dyrere bussbillett

Klikk for å åpne faktaboksen
 

NHO-Transport har anslått at ekstrakostnadene til bussmateriell på grunn av kollektivselskapenes detaljkrav kan bli opp mot 20 prosent. Omregnet i kroner betyr det 150 millioner i året på landsbasis.

Dyrere busser betyr selvfølgelig dyrere bussbilletter.

– Vi sier til kollektivselskapene: I stedet for å kjøpe spesialisert materiell, bruk heller pengene til å lage et bedre kollektivtilbud, sier næringspolitisk fagsjef i NHO-Transport, Terje Sundfjord.

Mange reagerer

At ganske nye og fullt brukbare busser må skrotes fordi kollektivselskapene stiller ulike og sære krav til bussmateriell har fått mange til å reagere ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Og kollektivselskapene selv har innsett at de må ta skjeen i en annen hånd. Etter flere års trått arbeid, fikk Kollektivtrafikkforeningen på plass en veileder for bussmateriell i desember i fjor.

– Et godt skritt i riktig retning, forutsatt at veilederen tas i bruk, sier Sundfjord.

Mer standardisering

Han trekker fram Ruter (kollektivselskapet i Oslo og Akershus) som et eksempel til etterfølgelse. Ruter legger nå en bredere materiellstrategi med mer standardiseringer.

– Det er litt for tidlig å si om de andre kollektivselskapene følger etter.

Krav om mer miljøvennlige busser blir trukket fram som begrunnelse for at busser må skiftes ut ved nye anbud.

Lite utslipp, lang levetid

Når det gjelder lokale utslipp, har nye dieselbusser, som oppfyller EU-kravene, så lite utslipp at de kan ha lang levetid, påpeker Sundfjord.

Og i et miljøperspektiv er det ikke bare bussens utslipp som teller. Produksjon av nye busser og skroting av busser innebærer også utslipp av klimagasser.

Vestlandsforskning har funnet at det kan bli mindre utslipp ved å bruke busser mer enn én anbudsperiode.

I år er det altså drammensdistriktet, og nå skal busstrafikken på Ringerike ut på anbud.

Vinner Nettbuss anbudet, betyr det etter all sannsynlighet full utskifting av materiellet der også.

Uten anbudssystemet ville busselskapet byttet ut rundt ti prosent av materiellet hvert år.

Leddbusser

Nytt i Drammen fra 1. juli blir leddbusser. De settes inn på linjene 03 og 06, mellom Åssiden og Fjell. Det betyr langt større kapasitet enn i dag. Leddbussene tar 149 passasjer, mot 70–90 i dagens busser.

Les flere saker på Drammens Tidende her

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere