RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ny dokumentar avslører at det anerkjente selskapet British Airways plasserte døde passasjerer på do. Nå flyttes de til første klasse.
Ny dokumentar avslører at det anerkjente selskapet British Airways plasserte døde passasjerer på do. Nå flyttes de til første klasse. Foto: Justin Tallis (, AFP/NTB Scanpix)

Passasjerer som døde ble plassert på toalettet

Sist oppdatert:
Nå flyttes de til første klasse.

Hva gjør man om en flypassasjer plutselig dør under flyturen?

Det er en problemstilling de fleste av oss neppe har reflektert mye rundt - likefullt er det en situasjon som oppstår med jevne mellomrom, og som det ikke er noen opplagt rett måte å handle i.

Det finnes ikke noe ekstra rom der man kan legge den døde. Skal man la vedkommende bli sittende i setet? Eller låse inn kroppen på et toalett?
Begge deler høres sprøtt ut - men har likefullt vært vanlig praksis. I alle fall i British Airways, og sannsynligvis i flere selskaper. 

Et TV-team fra BBC fikk være med på en sikkerhetsøvelse for flyvertene i British Airways. Der ble det blant annet trent på hvordan man skulle handle om en person går bort under flyturen, forteller Daily Mirror.

I BBCs dokumentar, som ikke ennå er vist, avsløres det at selskapet instruerer sine kabinansatte til å plassere døde passasjerer i ledige seter på førsteklasse - og ikke på toalettet, som har vært praksis tidligere. 

Å plassere dem der blir sett på som «lite respektfullt» og som en sikkerhetsfare ved landing. En av flyvertinnene som ledet øvelsen, forteller at scenarioet oppleves som en gråsone hos de kabinansatte.

- Du kan ikke sette en død person på toalettet. Det er lite respektfult, og personen vil ikke være fastspent for landing. 

Dekket bak solbriller og avis

Flyvertinnen forteller at selskapets instruks til de ansatte har forandret seg med tiden. Hun husker godt tiden da man taklet situasjonen ved å rett og slett late som ingen ting hadde skjedd. Man tok en «Weekend At Bernies»-tilnærming forteller han, og referer til filmen der to ansatte tar med seg sin døde sjef rundt og later som han er i live. 

- Det var dette vi også gjorde vi for mange år siden - vi ga dem en vodka og tonic, en Daily Mail (avis red.anm.) og solbriller. Da gikk alt liksom fint. Det gjør vi ikke nå, sier flyvertinnen.

- Når noen dør om bord er det verken hyggelig eller lett. Men du setter dem tilbake i et sete. Jeg vet om en kabinarbeider som måtte sitte ved siden av en person som døde resten av flyturen.

- Dette er et forferdelig tema for oss, sier hun.

Hva de kabinansatte gjør om noen dør om bord på en SAS' flyvninger kommer ann på den enkelte situasjonen, men flytoalettet er aldri et alternativ, forklarer Knut Morten Joahansen, som er informasjonssjef i SAS.


SAS: - Toalettet ikke et alternativ

Knut Morten Johansen i SAS forklarer at det ikke er noen fasit på hva man skal gjøre om noen dør på deres flyvninger.

- Vi vil jo i utgangspunktet gi førstehjelp inntil medisinsk personell erklærer personen død, og da kommer det jo helt an på hvor vedkommende befinner seg i flyet.

- Vedkommende kan ligge i galley, som er helt fremme eller bakerst i flyet, ute av syne for øvrige passasjerer, eller sitte i et sete.

- Toalettet er ikke et alternativ, understreker han.

Han forklarer at det er flere hensyn å ta når den ansatte avgjør hva som er den beste løsningen. 

- Vi forsøker å flytte minst mulig på den avdøde.

Flytter andre om mulig

Samtidig skal både pårørende og medpassasjerer ivaretas.

- Er det mulig så flytter man passasjerene slik at man får en så respektfull og skånsom håndtering av den vanskelige situasjonen som mulig.

Lengden på flyvningen er også avgjørende for hva personalet velger å gjøre.

- Flytid er relevant i forhold til hvilke vurderinger som foretas, i tillegg til hvor mange ledige seter man har tilgjengelig, sier Johansen.

Nettavisen NA24 har også vært i kontakt med det populære lavprisselskapet Ryanair. De kommenterer ikke hva de gjør når en person dør, men kommer med følgende uttalelse:

- Dersom det oppstår en hendelse om bord som krever medisinsk assistanse, vil vårt mannskap umiddelbart lande ved nærmeste egnede flyplass og sørge for å at medisinsk hjelp venter der ved landing. Hele vårt mannskap er trent i førstehjelp og er ansvarlige for sikkerheten og tryggheten om bord i flyene, sier Elina Hakkarainen, som er salg- og markedsføringsansvarlig for Ryanair i Norden.



Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere