NA24.no

Pirater tvinger rederi i kne

Pirater jager Mærsk-rederi ut av Suezkanalen.

På grunn av den store piratfaren utenfor kysten av Somalia, har det Mærsk-eide rederiet Svitzer besluttet å kutte bruken av Suezkanalen.

NA24 – din næringslivsavis

Det er det danske nettstedet maritimedanmark.dk som skriver at skipene til Svitzer nå må benytte samme rute som Vasco da Gama og seile rundt Kapp det gode håp, i stede for å kunne benytte seg av en av de beste snarveiene til sjøs i hele verden. Omveien tar hele tre uker ekstra i forhold til å seile gjennom Suez.

- Meget utsatte
Overfor nettstedet bekrefter kommunikasjonssjef Jens Viby Mogensen i bukser og bergingsrederiet at de som det første store rederiet nå dropper Suez for å unngå de piratherjede farvannene utenfor Somalia.

- Våre skip er jo både langsommere i forhold til piratenes båter og har et lavt fribord. Derfor er de meget utsatte, forklarer Mogensen.

Beslutningen kommer etter at et av rederiets skip ble kapret i februar i år. Først etter en måned lykkes det å få de seks besetningsmedlemmene og skipet frigitt fra piratene. Angivelig skal løsepengene ha vært på hele 700 000 dollar, nesten 4,8 millioner norske kroner etter dagens dollarkurs.

- Må ha vesentlig sikkerhetsforbedring
Rederiet kan ikke si hvor lenge rederiet vil unngå å seile gjennom Suez og forbi Somalia.

- Farvannet i Adenbukten er for tiden så farlig å seile i at det skal en vesentlig sikkerhetsforbedring til før vi endrer vår beslutning, sier Mogensen til maritimedanmark.dk.

Flere vestlige land samt Russland har sendt krigsskip til området for å trygge skipstrafikken, uten at dette altså får Svitzer til å endre standpunktet. I september ble også et Ukrainsk skip med 30 russiske tanks om bord kapret av pirater.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere