RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
POSTKASSA: Reklame i postkassa er penger i kassa for posten.
POSTKASSA: Reklame i postkassa er penger i kassa for posten. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Posten bruker flyttemelding for å tjene penger

Posten bruker flyttemeldingen til å finne ut når de kan fjerne «Nei takk»-merket.

Posten omsetter distribusjon av uadressert reklame for 900 millioner i året. Et «Nei takk»-merke på postkassen betyr mindre reklame til deg og mindre penger til Posten.

«Postkassen uten «Nei takk»-merke er 700 kroner mer verdt for Posten» skrev Posten i en intern reklamekampanje i 2009.

«Ved flyttemelding, sørg for å sjekke om postkassa har et «Nei takk»-merke. Fjern «Nei takk»-merket bare når postkassa står ubrukt og før ny eier flytter inn. Da er du med på å sikre din og andres arbeidsplass».

- Dette er jo en fysisk inngripen på annen manns eiendom. Jeg ville selv reagert veldig hvis Posten gjør dette uten å spørre meg først, sier Christian Vammervold Dreyer i Norges Eiendomsmeglerforbund.

Konsernsjef Dag Mejdell sier til NRK at Posten praktiserer dette også i dag, og sier til NRK at det er den nye huseieren som aktivt må velge å klistre på «Nei takk»-merket for å stoppe reklame.

Kampanjen i 2009 ga en effekt på 14 millioner kroner på et år. 60 prosent har i dag ikke reservert seg mot uadressert reklame.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere