NA24.no

Posten taper penger på post

Sist oppdatert:
Vi sender lang færre brev.

Posten økte inntektene med 1,9 milliarder kroner til 28,7 milliarder kroner 2008. Men Posten sliter med dårligere lønnsomhet, og taper for første gang på å gå med post.

NA24 - din næringslivsavis

Det statlig eide selskapet har satset stort i Sverige og Danmark, og omsetningen utenfor Norge økte med 20 prosent, og står nå for over en fjerdedel, 26 prosent, av Postens inntekter.

Til tross for vekst, sank konsernets driftsresultat før engangseffekter, finansposter og skatt fra 815 millioner kroner i 2007 til 684 millioner kroner.

Første gang med tap
- Det er første gang vi taper penger på å gå med post. Det er nedgangen i postvolumet som er årsaken til det. Dette er en trend som vi har snakket om i mange år, og vi tror ikke dette vil snu, sier Jørn Michalsen, informasjonssjef i Posten.

Michalsen sier at i tillegg til at 2008 ble året der Posten for første gang taper penger på å gå med post, er det samtidig første gang logistikksegmentet, som inkluderer godstransport og så videre, er større enn postsegmentet.

- Er løsningen økt porto?

Løsningen må være å se hvordan vi kan jobbe mer effektivt. Det er vel det enkle svaret, sier Michalsen, som peker på at portoen økte ved årsskiftet, og at det er Samferdselsdepartementet som vedtar portosatsene etter forslag fra Posten.

- Men jeg kan ikke si noe om vi vil foreslå å øke portoen, sier Michaelsen.

Langt færre brev
Postsegmentet økte inntektene med to prosent til 13,1 milliarder kroner. Men Posten sliter med at det sendes langt færre brev og uadressert reklame. Det samlede brevvolumet Norge var i fjor 3,3 prosent lavere enn i 2007. Størst var nedgangen for adressert og uadressert reklame, som gikk ned 6,2 prosent.

Dette fører til at Posten for første gang taper penger på å gå med post. Resultatet (EBIT) landet på minus 120 millioner kroner, mot et resultat på 90 millioner kroner året før. Dette er altså første året med tap, og nedgangen førte til at Posten i fjor lanserte et omfattende kuttprogram der rundt 400 ansatte fikk beskjed om at de blir overtallige.

Ifølge Posten sliter selskapet med svakere lønnsomhet i postsegmentet, mens logistikk og IKT utvikler seg positivt.

Langt mer pakker og gods
Posten la i fjor det gamle posthornet på hyllen, og lanserte en mye utskjelt ny logo. Ifølge årsresultatet var kostnadene til utvikling og lansering av nye merkevarer på hele 221 millioner kroner. Dette er noe mindre enn opprinnelig signalisert.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Økt oppdragsmengde og vekst innen pakker og gods, samt oppkjøp, bidro til at omsetningen på logistikkområdet økte med 8,8 prosent til 13,4 milliarder kroner. Dette er nå det største området i Posten og står for 46 prosent av konsernets inntekter.

IKT-segmentet (ErgoGroup) fortsatte veksten i 2008 til en omsetning på 5,7 milliarder kroner - opp 13

prosent fra året før. ErgoGroup hadde god ordreinngang, høy faktureringsgrad, i tillegg til oppkjøp. Hoveddelen av veksten i ErgoGroup, 9,4 prosent kom fra videreført virksomhet. ErgoGroup leverte et EBIT-resultat på 369 millioner kroner, som er 38 prosent bedre enn året før. Fremgangen skyldes høy aktivitet i konsulentvirksomheten, mer effektiv drift og oppkjøp, ifølge børsmeldingen.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere