NA24.no

(Scanpix)

Posten vil effektivisere

Posten velger en nettbasert løsning for å effektivisere sine innkjøpsprosesser.

Den nettbaserte løsningen vil bli kjøpt av Posten, noe som gjør IT-selskapet til en ledende leverandør av innkjøpsløsninger til de aller største virksomhetene i Norge. Og avtalen vil være en av de største Visma vil inngå innen innkjøps- og anbudsløsninger i år.

- Det er strategisk viktig for oss å få en så betydelig aktør som Posten Norge som kunde. Dette er et spennende og omfattende prosjekt, der Visma har ansvaret for å automatisere og forenkle bestillings- og oppfølgingsrutinene for Posten Norges ikke-strategiske innkjøp, skriver Lars-Erik Jacobsen, administrerende direktør i Visma Advantage, i en melding.

Enklere for innkjøperen
Petter Andresen, innkjøpsdirektør i Posten Norge, har to hovedgrunner for å anskaffe en ny innkjøpsløsning;

- For det første ønsker vi å gjøre det lettere å bestille varer. Vi skal forenkle hverdagen til alle ansatte i Posten som gjør innkjøp, og dem er det mange av. Med denne løsningen er det færre tastetrykk og færre skjermbilder brukerne må igjennom, og dermed går det raskere, skriver Andresen i en melding.

Og han fortsetter:

-For det andre ønsker vi å oppnå høy avtalelojalitet og at en større del av innkjøpsvolumene går gjennom innkjøpsløsningen. Da må vi ha et system med mange leverandører på markedsplassen, som gir god kontroll og oversikt over forbruk, og der det er enkelt å legge til nye leverandører og nye produktkataloger.

Funksjonalitet
- Visma ble valgt på grunn av kombinasjonen av funksjonalitet i løsningen og pris, skriver Petter Andresen.

Han poengterer det som en fordel at løsningen er nettbasert, eller SaaS (Software as a Services red anm.) som det også kalles.

- Ettersom Visma drifter nettløsningen slipper vi å bruke ressurser på dette selv. Etter at vi har lansert løsningen i morselskapet Posten Norge er planen at våre datterselskaper også skal ta den i bruk, skriver innkjøpsdirektøren.

Kontroll og kvalitet
Lars-Erik Jacobsen, administrerende direktør i Visma Advantage, støtter Andresen og understreker at løsningen er enkel for brukeren og dekker hele prosessen.

- Løsningen dekker hele den operasjonelle innkjøpsprosessen, fra behovet for en vare eller tjeneste oppstår, til den er mottatt. Systemet automatiserer viktige rutiner som bestilling, kontering, ordresvar, registrering av varemottak og tilrettelegging for betaling. Medarbeidere i virksomheten kan logge seg på en nettløsning der de finner informasjon om leverandører og varer, og kan registrere sitt innkjøpsbehov raskt og enkelt. All registrering og saksbehandling utføres altså ute i virksomheten, der behovet oppstår. Innkjøpsløsningen sørger for bedre kontroll og kvalitet i innkjøpene, forteller Lars-Erik Jacobsen.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere