NA24.no

(Scanpix)

Postens svindyre omprofilering

Sist oppdatert:
Posten bruker flere hundre millioner på å lansere ny merkevare og frisker opp den gamle.

Postens stadig flere bedriftskunder har fra i dag fått en «ny leverandør». Alle postens merkevarer på bedriftsmarkedet skal nå hete «Bring».

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Det er et navn som gir mening i forhold til hva virksomheten vår dreier seg om. Det er også et navn som fungerer på mange språk, sa konserndirektør Elisabeth Gjølme i Posten på fredagens lansering av den nye profilen.

Svir av 300 millioner kroner
Totalt bruker Posten 300 millioner kroner på omprofileringen.

- Det er helt klart en stor investering for Posten. Det er snakk om 5.000 skilt, 10.000 biler og 20.000 ansatte som skal bruke den nye profilen. Mange får nye uniformer allerede denne helgen og fra mandag kommer det 450 nydekorerte biler på gaten, sier Gjølme.

Av de 300 millionene skal 150 millioner være brukt på utvikling. Omprofileringen omtales fra Posten som den mest omfattende noensinne i Norge.

Det er svenske Grow Partners som har stått for design og utvikling av den nye profilen, og norske McCann som har utviklet kampanjen som skal kjøres på tv, annonser og boards fra denne helgen.

Eventselskapet Gyro sto for den praktiske delen av lanseringen som fant sted på takterrassen til Postbygget i Oslo i morges.

- Dette er en prosess som begynte så smått for to år siden og vi har vært veldig grundige på veien fram til lanseringen i dag, sier Gjølme.

Blir grønne
Postens bud og biler skal fremdeles være røde, men får ny dekor og ny logo. Bring blir et grønt selskap. Selskapet har allerede grønnmerkede Box Distribution og «de grønne bude i Danmark» i stallen.

- Grønn var en farge som var ledig. De fleste av våre konkurrenter har brukt blå, gul eller rød som grunnfarge og det var dermed muligheter for å bruke grønt, sier Gjølme.

Hun sier de nå har kjøpt alle de relevante Bring-nettdomenene.

- Noen var allerede opptatt, men flere var også ledige. Vi har nå kjøpt de vi ville ha, sier Gjølme.

Posten har de siste årene gjort oppkjøp for fem milliarder i Norden og økt omsetningen med ti milliarder.

- Antallet brev går tydelig ned, men det blir mer netthandel og mer import av varer. Vi så derfor at det var muligheter for utvikling innen logostikk og distribusjon og har kjøpt opp en rekke selskaper. Det kommer også til å bli flere etter hvert. Vi har ambisjoner om å øke omsetningen fra de utenlandske aktivitetene fra 24 prosent av totalen i år til 40 prosent i løpet av 2011, sier Postens konsernsjef Dag Mejdell.

Han sier de har sett at Postens omdømme har sunket i omdømmemålingene de siste par årene og at de håper den nye profilen skal hjelpe dem å stige igjen.

Den eneste delen av Posten som ikke omfattes av omprofileringen er IT-divisjonen Ergogroup.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere