NA24.no

Sponsorsjef Jacob Lund DnB Nor
Sponsorsjef Jacob Lund DnB Nor Foto: Helge Wekre, NA24

- Bare bra med krise

Sist oppdatert:
Sponsorkonge Jacob Lund mener finanskrisen har gjort bransjen godt.

MAJORSTUA (NA24): - Når det gjelder sponsorbransjen og sponsorobjektene har ikke finanskrisen ødelagt noen verdens ting, bortsett fra at noen fulle fotballedere har blitt edru, sa DnB Nors sponsorsjef på Xtra Personells sponsorkonferanse i Oslo i dag.

Sekstigangeren i sponsormarkedet
Han sa at krisen hadde fått få konsekvenser i Norge og at den sannsynligvis var et gode for det norske sponsormarkedet som har vokst fra 50 millioner kroner til tre milliarder kroner i verdi de siste femten årene.

- Det ser ut til at krisen har fått norske bedrifter til å tenke bedre over hva de putter pengene sine i. Jeg synes det er bra at vi får en full gjennomgang, sa Lund.

Han venter flere konkurser blant fotballklubbene og sier resten av idretten må se hvordan fotballen løser sine problemer.

- Nå er det fotballen som har problemer. Flere klubber kommer til å gå konkurs. Det var vel en spiller som har en årslønn på 2,5 millioner kroner og som spilte 47 minutter i fjor. Aldri har fotballen hatt mer enn penger enn det de har nå gjennom medieavtalen og samtidig har de aldri hatt større problemer. Det er alltid behov for mer penger i norsk idrett, men krisen har vel vist de fleste at de må sette tæring etter næring, sa Lund.

Krever eksklusive avtaler
Han har ansvaret for 110 av DnB Nors 130 årlige sponsormillioner og varslet noen endringer i tiden fremover.

- Vi kommer til å fortsette med de store avtalene, men vi kommer nok til å kreve en større grad av eksklusivitet. Vi ser at gjenkjenningen faller dramatisk når det er flere sponsorer på samme objekt. Gjenkjenningseffekten synker fra 80 prosent til 30 prosent når det går fra én til to sponsorer. Fra to til tre sponsorer faller gjenkjenningen fra 30 til fem prosent. Forbundene har pøst på med sponsorer og det er ikke gitt at de får med oss på den leken. Vi kommer heller til å gå inn på avtaler hvor vi blir enesponsor av forbund, så får vi heller kutte ut noe annet hvis det blir dyrt, sa Lund.

Nedrent av «snowboardkidsa»
Han beskrev veksten i det norske og internasjonale sponsormarkedet som eventyrlig fra han selv begynte med sponsing for Vital 1992.

- I Norge har markedet vokst fra 50 millioner til tre milliarder kroner på 15 år. Verdien på det globale sponsormarkedet har i samme periode vokst fra fire til 43 milliarder dollar, sa Lund.

Etter mange år som sponsor i vel etablerte idretter som langrenn, friidrett, skiskyting og fotball valgte DnB NOR å sponse snowboardforbundet. Lund sier det har gitt et rush av unge kunder til banken.

- Og det dukket også opp masse ungdommer i banklokalene våre som ville ha klistremerker som de kunne sette på brettene sine. Vi måtte sende ut klistremerker i massevis til filialene. Alle ville at det skulle se ut som om de var sponset, sa Lund.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere