RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Montasje

- Bloggerne har skjerpet seg

Sist oppdatert:
Mindre skjult bloggreklame, men ikke alle følger de nye reglene.

NA24 Propaganda skrev i mars i år om Forbrukerombudet som ville fjerne all skjult reklame på blogger. De ga ut en veiledning om bloggreklame til åtte av landets største og mest kommersielle bloggere. De fikk frist til 2. mai til å innrette seg etter kravene i veiledningen og markedsføringsloven. En kontrollaksjon av de aktuelle bloggene viser klare tegn til bedring, men mange følger fortsatt ikke alle lovens krav.

Trodde du at en lenke eller en produktomtale på en blogg var en personlig anbefaling fra bloggeren? I mange tilfeller er dette noe bloggeren kan tjene penger på, og bloggeren er forpliktet til å opplyse om dette.

Les også: Vil stanse blogg-reklame

- Skjult markedsføring er forbudt etter markedsføringsloven. Bloggleserne har krav på å vite om bloggeren tjener penger på rene produktomtaler eller lenker til nettbutikker, og skal ikke villedes til å tro at dette er personlige anbefalinger, sier forbrukerombud Gry Nergård

Har sterk påvirkningskraft
- De mest populære bloggerne har mellom 10.000 og 80.000 lesere i gjennomsnitt per dag. De mindre leste bloggerne benytter disse som forbilder, og det er derfor viktig at de største bloggerne går foran som gode eksempler, sier Gry Nergård.

De kommersielle bloggerne har mange yngre lesere, og disse har vanskeligere for å gjennomskue reklame enn voksne. Dette stiller ekstra høye krav til at bloggerne merker reklameinnleggene sine.

Fortsatt behov for forbedring
Forbrukerombudet ga bloggerne frist til 2. mai til å innrette seg etter veiledningens krav. En kontroll av de aktuelle bloggene viser at de fleste bloggerne merker enkelte av reklameinnleggene sine, men at mange fremdeles ikke overholder alle kravene etter markedsføringsloven.

Dette gjelder spesielt i de tilfellene der bloggeren har fått tilsendt gratis produkter, og der de kan tjene penger på å lenke til en nettbutikk eller lignende. Ombudet har også sett flere eksempler på at bloggeren har forsøkt å merke innlegget, men ikke gjort det godt nok.

- Bloggere som tjener penger på bloggen sin er næringsdrivende, og de må følge loven på lik linje med andre kommersielle aktører, avslutter forbrukerombud Gry Nergård i meldingen.

Frist 1. august
Forbrukerombudet har nå sendt brev til de åtte aktuelle bloggerne som er kontrollert og bedt om tilbakemelding på at de vil følge markedsføringsloven i sine framtidige blogginnlegg. Bloggerne har frist til 1. august på å komme med tilbakemelding til ombudet.

Her er Forbrukerombudets veiledning om markedsføringsloven til bloggere

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere