RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Burger King tåler dette

Sist oppdatert:
Men mindre selskaper kunne fått problemer med ansatte som bader i vasken på jobb, mener ekspert.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Tidligere denne uken la daværende Burger King-ansatt i Ohio, USA, Timothy Tackett, ut video av seg selv bade i restaurantens kjøkkenvask på nettstedet YouTube.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Artikkelen fortsetter under videovinduet

I etterkant har videoen gått verden rundt og satt fastfood-kjempen i negativt søkelys.

Burger King tåler det
Negativ omtale kan fort bli en kostbar affære for en bedrift. I de tilfeller hvor materiale når nettet kan konsekvensen bli dramatisk.

Daglig leder i PR operatørene, Øystein Bonvik, tror først og fremst bedriften har ett problem dersom det rulles opp en negativ kultur i selskapet.

- Dersom kunden blir negativt overrasket, kan bedriftens omdømme være i fare. Det handler om å ikke bryte med forventningene i negativ forstand, sier Bonvik til NA24 Propaganda.

Han legger til at Burger King er en såpass robust kjede som trolig ikke vil høste langsiktige problemer med badeepisoden.

- Selskaper i oppstartfasen kan ofte oppleve alvorligere konsekvenser av negativ omtale enn bedrifter som har bygd opp tillit over tid, sier Bonvik.

Lang vei tilbake
Et selskap som har fått merke effekten av svekket omdømme er matvarekjeden Meny, som for noen år tilbake tatt for å selge gammelt kjøtt.

Selskapet la seg flate for kritikken og brukte store ressurser på intern opprydning, modellen for å snu problemet, ifølge Bonvik.

- Der mange bedrifter trår feil, er at de tror du bare kan kommunisere seg ut av krisen. Problemene må løses ved konkret handling – ikke bare prat, sier Bonvik.

- Meny-kjeden brukte lang tid da den verste mediestøyen hadde lagt seg, på å gå gjennom sine rutiner og etablere et godt matsikkerhetssystem. Det var først da dette var på plass at de valgte å kommunisere offensivt og reparere omdømmet sitt, legger han til.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere