NA24.no

Foto: Faksimile (NRK)

- Dette er aktiv historieforfalskning

Sist oppdatert:
NRK felt for utskjelt reportasje.

NRK Dagsrevyens innslag om en rettssak mot romfolk i Bergen tingrett høstet knallhard kritikk. Kanalen ble klaget inn for Pressens Faglige Utvalg.

Tirsdag ble saken behandlet av klageorganet.

Bistandsadvokatene til de fornærmede i den omtalte straffesaken, deriblant romkvinnens datter og svigerdatter, mener NRK har fortiet og bagatellisert så viktige sider av den omtalte saken at det skapes et feilaktig inntrykk. Det vises også til identifisering av datteren, og til det klager mener er grove formelle feil når det gjelder intervjuet med svigerdatter.

Advokatene mener NRK har brutt Vær Varsom-plakatens punkt på kildebruk og kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, identifisering og konsekvenser omtalen kan få for barn.

- Dette er aktiv historieforfalskning. Reportasjen gir feilaktig inntrykk, uttaler PFU og feller kanalen.

Ville komplisere saken

I reportasjen hadde Dagsrevyen intervjuet en rumensk kvinne som hevdet hun urettmessig er fengslet for menneskehandel.

Det innslaget ikke nevnte var at kvinnen også er dømt for grov menneskehandel med tre barn, deriblant sin egen 13 år gamle datter. Kvinnen ble i tillegg domfelt for medvirkning til voldtekt av datteren og for å ha giftet henne bort mot hennes vilje da hun var 11 år.

Dagsrevyen mente opplysninger om barnevoldtekten ville «komplisere saken». Ifølge fagbladet Journalisten skal en rekke NRK-medarbeidere ha vært kritiske til at innslaget i det hele tatt kom på lufta.

- Når det gjelder selve reportasjen, anføres det at den fremstår som «svært lite objektiv, inneholder flere faktafeil og er på flere punkt direkte misvisende». Det vises til at det ikke opplyses at kvinnen er domfelt for medvirkning til voldtekt av egen datter og for tvangsekteskap av samme datter. Datteren, som er tatt hånd om av svenske barnevernsmyndigheter, vil ikke tilbake til moren fordi hun frykter seksuelle overgrep, utnytting og tvangsekteskap, skriver klager, og hevder NRKs reporter visste dette.

Skulle aldri ha vært sendt

NRK er enig i at den påklagede reportasjen er i strid med Vær varsom-plakaten og at den aldri skulle vært sendt. Kanalen opplyser at intensjonen med reportasjen var «å rette søkelyset på menneskehandel og romfolkets tradisjonelle levemåte med å ta med barna ut på reiser for å skaffe penger gjennom tigging og salg av smykker.»

På tross av beklagelsene, mener PFU at overtrampet er så grovt at det ikke er formildende.

Les også kommentaren til Nettavisen-blogger Elin Ørjasæter: «Ikke stol på Dagsrevyen»

Les også: - Forby tigging

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere