NA24.no

Foto: Pål Schaathun

- Er større enn TV 2

Sist oppdatert:
- TVNorge har passert TV 2 hos de viktigste seerne.

I fjor kjøpte amerikanske Discovery selskapet SBS Nordic, som blant annet eier TVNorge og Radio Norge.

Etter det har mediehuset tatt kraftig innpå sin største kommersielle konkurrent i Norge, og nå har de passert TV 2-gruppen i den mest attraktive aldersgruppen.

- I 2007 var TV 2-gruppen 22 prosentpoeng større enn SBS Discovery i aldersgruppen 15 til 50 år. Hittil i år ser vi at TV 2 er 1,5 prosentpoeng større enn SBS. Vi er altså jevnstore, sier Svein Tore Bergestuen, kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery, til Nettavisen.

LES OGSÅ: - Dette er ikke bra for TV 2

- Det har med andre ord foregått et stille jordskjelv i kommersiell TV-bransje. Det fortsetter i starten av denne viktige TV-høsten, der har vi vært større både som gruppe og som hovedkanal flere dager, fortsetter Bergestuen.

For reklamekanalene er det aldersgruppen 15 til 50 år som er mest lønnsom, ifølge mediebyrået Carat.

Hovedkanalen faller kraftig

Samtidig har det vært en markant endring hos hovedkanalene. TV 2 sin andel har falt til 18,8 prosent så langt i september i år, mot 22,1 prosent på samme tid i fjor. For TVNorge derimot har det vært en økning fra 13,2 prosent i fjor til 15,6 prosent i september i år.

De ferske tallene viser at SBS Discovery så langt i september er landets største TV-hus målt i aldersgruppen 15 til 50 år. Selv om SBS Discovery har flere TV-kanaler enn konkurrentene, klarer TV-huset lett å holde følge dersom man fjerner kanaler i bunn, og gir dem samme kanaltilbud som konkurrenten. SBS Discovery er like stor eller større.

SBS Discovery omfatter TVNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery og TLC.

- Høstens «flopp»

TV-ekspert Morten Wiberg i mediebyrået Carat synes det er for tidlig å kåre høstens TV-vinner.

- Problemet til TV 2 er at de store programmene deres retter seg veldig mot et eldre publikum, som for eksempel «Jakten på kjærligheten» og «Stjernene på slottet», skriver han på Carats nettsider.

(Saken fortsetter under oversikten.)

- Høstens «flopp» må nesten sies å være «Stjernene på slottet», som kun tiltrekker seg 324.000 seere per program. I tillegg er det lite annonsørvennlig, da 45 prosent av seerne er over 60 år, fortsetter han.

Bruker mer penger hos TVNorge

På høstmenyen til TVNorge står nye sesonger av humorsuksessene «Asbjørn Brekke-show» og «I kveld med YLVIS». Nykommer på kanalen er NRK-suksessen «Brille». Det tøysevitenskapelige programmet hadde 324.000 seere på premieren.

- «Mistet 150 000 seere», var overskriften da «Brille» hadde premiere. Verdens mest lettvinte vinkling i tabloidene, mens vi satt her og smilte bredt. Målet vårt var å nå vår egen målgruppe med et program som tradisjonelt har vært «eldre», og det klarte vi. Vi hadde 40 prosent flere seere under 50 år enn det «Brille» hadde på NRK, sier Bergestuen til Nettavisen.

- Når vi stadig leverer bedre tall i vår målgruppe fra 15 til 50 år, plasserer annonsørene også mer penger på våre kanaler. Det fører igjen til at vi kan investere tyngre i flinke folk og gode programkonsepter, fortsetter han.

(Saken fortsetter under bildet.)

- Kommer TVNorge nå til å satse på helgeunderholdning?

- Det er nok et for stort som til å besvare i denne omgang, sier Bergestuen.

Lover TVNorge god konkurranse

TV 2 ønsker ikke å kommentere månedstall for september før de er klare. Kanalen har i sine kommentarer tatt i utgangspunkt i tallene for august.

- Vi har vært igjennom en lang valgperiode og derfor har flere av våre underholdningsprogrammer startet senere i år en i fjor. Ved utgangen av august hadde TV 2 en andel på 18,1 prosent i aldersgruppen 12+, som er 0,3 prosentpoeng bedre en på samme tid i fjor, og dermed blir det feil å si at TV 2s hovedkanal faller. Alle TV 2-Gruppen sine kanaler lå vi ved utgangen av august 0,4 prosentpoeng bak fjoråret, men med full distribusjon for våre nisjekanaler ser vi en økning her for hver måned som går. Ser vi på vår kommersielle målgruppe som er aldersgruppen 20-49 år har TV 2 så langt i år en økning på 1 prosentpoeng, mens TVNorge øker med 0,8, kommenterer kanaldirektør Nils Ketil Andresen i TV 2, til Nettavisen.

Andresen understreker at kanalen ikke kommenterer månedstall underveis.

- TVNorge har ingen vekst i aldersgruppen 12+ siden fjoråret og ligger per utgangen av august på akkurat samme andel som ved samme tid i fjor. TVNorge har likevel en økning blant de yngste seerne, og det er selvsagt noe vi tar på alvor. Ellers er det jo interessant å se at «Jakten på kjærligheten» er større en «71 Nord» i alle målgrupper foruten 12-19 år. Og nå er det like før TV 2 kommer med flere nye premierer – blant annet «Farmen», så vi skal love TVNorge og hele SBS Discovery god kamp om andelene utover høsten, sier Andresen.

Siden toppåret 2009 har det den totale TV-seeingen falt fra 185 minutter per dag til 163 minutter per dag så langt i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere