RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: ROBERT GALBRAITH (Reuters)

- Facebook-eksperter tar feil

Villeder bedrifter om sosiale medier, viser en ny undersøkelse.

Eksperter på sosiale medier påstår at bedrifter bør bruke Facebook til å skape dialog med brukerne. Men brukerne er ikke interessert i dialog og bruker bedriftene for å iscenesette egen identitet.

Dialog
Det har i årevis vært mantraet eksperter i sosiale medier – i bøker, i foredrag og på Twitter. Dialogen skal knytte brukerne tettere til en merkevare.

Men det er i grunnen bare vrøvl. Facebook-brukere «liker» nemlig ikke varer for å føre noen samtale om for eksempel skummetmelk, men bare for å iscenesette seg selv overfor vennene sine, ifølge studie.

- Undersøkelsen vår viser at det bare er noen få Facebook-brukere som kan være så entusiastiske omkring et merke at de går i dialog. De fleste er aldri i kontakt med de bedriftene de «liker». Hele den dialogtankegangen som eksperter på sosiale medier hyper opp, er i praksis ikke-eksisterende på Facebook, sier Lea Mensel til Videnskab.dk

Besøk NA24 Propaganda på Facebook her

Dialog på pidestall
Sammen med Thomas Højbjerg har hun skrevet oppgaven «Like Me». De to er studenter i bedriftskommunikasjon på Aarhus universitet. I oppgaven gjennomgår de teorien om hvordan bedrifter skal bruke for eksempel Facebook.

- Det finnes nok noen eksempler, som Apple, på at dialogen fører til suksess. Men Apple er noe spesielt. Derfor har vi undersøkt hvorfor folk egentlig klikker «like» på bedrifters Facebook-sider, sier Mensel til det danske nettstedet.

Eksperter med feil fokus
Når Facebook-brukere liker en bedrift eller organisasjon, gir det mulighet for å motta informasjon eller gå i dialog. Men samtidig kan andre i nettverket også se det. Ekspertenes fokus har så langt vært de to første effektene. Højbjerg og Mensel ser på det tredje aspektet.

- I virkeligheten handler det om selviscenesettelse. Det er kulturelle ressurser man bruker til å fortelle andre hvem man er. Man vil vise at man er en del av den gruppen som identifiserer seg med et bestemt fenomen, sier Mensel til Videnskab.dk

Hva er identitetsverdien?
Højbjerg og Mensel har samlet inn data ved å spørre 250 personer hvordan de bruker Facebook. Svarene er de gått mer i dybden i med to fokusgrupper. Tilbakemeldingene er helt entydige.

For eksempel er det bare 3,6 prosent som sier at de har vært i dialog med en bedrift eller organisasjon på Facebook. Det er langt fra den virkeligheten eksperter i sosiale medier beskriver.

Besøk NA24 Propaganda på Facebook her

- Folk vurderer om en merkevare har en verdi for identiteten deres. Vi kaller det «percieved identity value». Det avgjørende er hvilke verdier vi tillegger en merkevare. For eksempel kan en bestemt utgave av sjokolademelk ha en betydning for ens personlige historie. Det viser hvem man er, sier Mensel til Videnskab.dk.

- Vi mener ikke at bedriftene bør unngå Facebook. Men de bør vurdere hvilken verdi de kan tilføre folks identitetsskapning via sine merkevarer. Og så bør de vurdere hvor mye ressurser de ønsker å investere i en Facebook-side, forklarer Mensel til det danske forsknings nettstedet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere