NA24.no

Facebook CEO Mark Zuckerberg kunngjør Timeline under konferansen den 22. september 2011 i San Francisco, California.
Facebook CEO Mark Zuckerberg kunngjør Timeline under konferansen den 22. september 2011 i San Francisco, California. Foto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP

- Facebook er verdt 600 milliarder

Sist oppdatert:
Facebook planlegger børsnotering før sommeren 2012.

Facebook vurderer å hente inn 10 milliarder dollar når selskapet etter planen går på børs mellom april og juni 2012, det melder The Wall Street Journal.

Facebook verdsettes til 100 milliarder dollar, noe som tilsvarer nærmere 600 milliarder Det er imidlertid stor usikkerhet rundt både børsnoteringen og verdsettelsen av selskapet. Ifølge SharesPost Inc, som håndterer handel i private selskaper, er verdien av Facebook nå rundt 66 milliarder dollar.

Analytikere spår nå at Facebook vil fremskynde børsnoteringen for å sikre seg penger før en ny dot.com-smell, skriver Bloomberg.com.

Endret handlinger
Det sosiale nettverket, som ble startet av Mark Zuckerberg i 2004 på Harvard University rommet, har ledet an i omforming om hvordan folk deler informasjon og samhandler med andre på nettet. Facebook teller nå 800 millioner brukere, og har 500 millioner brukere som logger inn på nettstedet daglig.

Et Facebook tilbud på 10 milliarder dollar ville være den største børsnoteringen av noen teknologi eller Internett-selskap noensinne. Det største amerikanske Internet IPO, er det google som står for med sine 1900 millioner dollar under ett salg i 2004 av Google Inc. som nå er verdsatt til 23 milliarder dollar. Google er rangert som nummer tre blant globale Internett børsnoteringer.

Drives av annonsering
Facebooks inntekter er drevet av online annonseringen på nettstedet, store merkervarer er raske til området for å kommunisere med forbrukerne gjennom å vise annonser og fan sider. Facebooks annonseinntekter er forventet å treffe 3,8 milliarder dollar i år, opp fra 1860 millioner dollar ett år tidligere, ifølge data utarbeidet av eMarketer. Facebook andel av skjerm annonseinntekter i USA ventes å vokse til 16,3 prosent i 2011 og 19,5 prosent i 2012, ifølge eMarketer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere