RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gary Vaynerchuk har blitt mangemillionær på å være ekspert på Facebook og SnapChat.
Gary Vaynerchuk har blitt mangemillionær på å være ekspert på Facebook og SnapChat. Foto: Gunnar Stavrum (Nettavisen)

- Fordi dere er idioter!

Denne mannen skremmer vannet av firmaer som sover i timen.

KØBENHAVN (Nettavisen): - Tradisjonelle firmaer kommer til meg, og forteller at de bruker alle pengene sine på tradisjonelle medier. Og så spør de meg hvorfor de sliter.

- Det er fordi dere er idioter!, svarer jeg.

Nettavisen har møtt Gary Vaynerchuk, kanskje verdens fremste ekspert på markedsføring i sosiale medier og forfatter av flere bestselgere - den siste heter "Jab, jab, jab, right hook".

Her er hjemmesiden hans:Gary Vaynerchuk

- Jeg ønsket å fortelle at markedsføring i sosial medier handler om å gi brukerne noe de vil ha. Ikke bare en gang, men kanskje to og tre ganger, før man ber dem om å kjøpe noe, sier Gary Vaynerchuk til Nettavisen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tradisjonelle medier vil dø, sammen med tradisjonelle firmaer som ikke forstår at sosiale medier er den viktigste møteplassen mot kundene, tror Gary Vaynerchuk.

Vinekspert
Vaynerchuk vet hva han snakker om. Han overtok farens gamle vinbutikk, og snudde alt på hodet. Vinbutikken ble til YouTube-kanalen Winelibrary, og omsetningen økte fra 3 til 50 millioner dollar i året på noen få år.

Han forsto tidlig at Google AdWords kunne gjøre mirakler for en billig penge, og har nå kastet øynene på Facebook-annonsering.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gary Vaynerchuk, forfatter av boken Jab, Jab, Jab right hook. Tittelen henspiller på boksing, hvor man kan slå tre lette slag før et skikkelig svingslag. Moralen er den samme på sosiale medier: Selskaper må gi brukerne nytte mye oftere (jab) enn de forsøker å selge dem noe (hook).

I dag er Vaynerchuk multimillionær - ikke bare på vin, men som forfatter av flere bøker som har toppet listene i New York Times og Wall Street Journal, og som gründer av reklamebyrået Vaynermedia.

Aviser og fjernsyn vil dø
Den tradisjonelle mediebransjen med aviser og fjernsyn spår han en dårlig fremtid:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Over 1000 næringslivsledere fra Skandinavia hørte Gary Vaynerchuk på scenen i København. Mange av dem ble temmelig sikkert skremt av budskapet.

- Først og fremst; de som ikke skjønner at alt skjer på mobiltelefonen, er ferdige. Mange mediebedrifter vil dø, det vil komme en enorm konsolidering, og papiraviser som driver alene er døde.

- Utviklingen har gått sent fordi annonsekjøperne er trege, men nå har the shit hit the fan. Nå sier merkevareeierne til sine mediebyråer at de de ikke ønsker å kjøpe mer av dette tullet, sier Vainerchuk til Nettavisen.

5 tabber på sosiale medier
Vaynerchuk har ikke stor respekt for satsingen de fleste store selskaper gjør på sosiale medier.

- Hva er de fem verste feilene de kan gjøre?

- Nummer en - de kommer med en overbevisning, og tenker at sosiale medier er et vedheng, noe de kan tenke etterpå at de har laget en reklamekampanje.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gary Vaynerchuk har to store mål i livet: Å kjøpe amerikansk fotball-laget New York Jets før 2035, og bli så stor at det kommer mange i begravelsen hans. Rik er han allerede.

- Så overlater de alt til uerfarne mennesker på 22-23 år. Deretter tror de at det handler om distribusjon, og lager ikke innhold spesifikt for Facebook eller Instagram.

- Neste tabbe er at de ikke engasjerer seg i diskusjonen som foregår, og lar dermed være å utvikle dybde i relasjonen til kundene.

- Og sist - de bruker alt for lite penger på sosiale medier, sier Vaynerchuk til Nettavisen.

Skal kjøpe New York Jets
Gary Vaynerchuk er sønn av emigranter fra Hviterussland, og han flyttet til USA uten å kunne engelsk som treåring i 1978. Den første tilknytningen han fikk til de andre elevene på skolen, var amerikansk fotball og laget New York Jets.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Instagram er dagens papiravis for unge, mens SnapChat er dagens versjon av MTV, mener Gary Vaynerchuk.

Vaynerchuk har sett hver eneste kamp siden 1982, og i fjor - da han satt i juryen for Miss America på direktesendt fjernsyn - kunne han ikke være med i juryen før Jets-kampen som gikk samtidig, var ferdig.

Hans store drøm er å kjøpe laget før 2035. Hans andre store mål er å bli så stor at mange kommer i begravelsen hans ...

Dagens aviser og MTV
Hovedpoenget til Vaynerchuk er at nye selskaper som drosjeutfordreren Uber og hotellutfordreren Airbnb ikke er overgangsfenomener, men en snikkikk inn i fremtiden.

Han mener at de handler om å selge tid, som etterhvert er vår knappeste ressurs. Uber sparer deg kanskje for et kvarter venting på drosje, og det noe vi vil betale mer og mer for.

Markedsføringseksperten hater popupreklame som "stjeler" syv sekunder av tiden hans, og han mener at eldre forretningsfolk fullstendig undervurderer nye medier som SnapChat og Instagram.

- Bare fordi de ikke skjønner mediene selv, så tror det at det ikke er viktig.

- Men jeg mener at Instagram er dagens avis. Tror du på trykksaker, så tror du på Instagram. Og SnapChat er dagens MTV. Alle ungdommer er på SnapChat.

Mange milliarder til Facebook
Vaynerchuk har mange av USAs største selskaper som klienter, og han forsøker å overbevise dem om å flytte penger fra ukeblader, papiraviser og fjernsyn - og over til digitale medier. Men han er ikke religiøs.

- I dag ville jeg brukt 50 prosent av annonsekronene på tradisjonelle medier, og 50 prosent på digital. Problemet er at for mange bruker alle sine digitale penger på bannerannonser og pre rolls. Jeg ville brukt 70 prosent av de digitale pengene på sosiale medier, og 80 prosent av det på Facebook, sier Vaynerchuk.

De eldre er på Facebook
Akkurat nå er han hektet på Facebook - ikke for å treffe bredt, men for å markedsføre mot små, håndplukkede målgrupper.

- Har du et produkt som skal selges til de over 40 år, ville jeg prioritert Facebook først, så Pinterest, Instagram og tilslutt Twitter. Skal du nå de under 25 år, er prioriteringen SnapChat først, så Instagram og til slutt Facebook.

Tekstreklame
I Norge har det vært stor debatt om innholdsmarkedsføring - altså kommesielle budskap som bruker samme virkemidler som journalistikk, og som blant annet Nettavisen har satset tungt på.

Vaynerchuk er overbevist om at innholdsmarkedsføring - eller såkalt native advertisement - er fremtiden.

- Fremtiden for aviser som Nettavisen er native ads. Dere må bli gode til å konkurrere med reklamebyråene. Dere må bevise til en kunde som Pepsi at dere både kan lage det kommersielle budskapet og distribuere det på plattformene deres.

Native ads er fremtiden, helt sikkert, sier Gary Vaynerchuk.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere